Gereden: MG TF

Gereden: MG TF
Bij het verzinnen van een naam voor de vernieuwde MGF keek MG bijna een halve eeuw terug en diepte de aanduiding TF op. 'F' is gewoon een letter. Maar we kunnen rustig stellen dan hij staat voor Fun; een ingrediënt waarmee MG z'n roadster ruim bedeeld heeft.

Met de F van Fun

Bij het verzinnen van een naam voor de vernieuwde MGF keek MG bijna een halve eeuw terug en diepte de aanduiding TF op. 'F' is gewoon een letter. Maar we kunnen rustig stellen dan hij staat voor Fun; een ingrediënt waarmee MG z'n roadster ruim bedeeld heeft.

Tekst Arno Böckling, foto's Raymond de Haan

Waar gaat het bij MG om? Hou je vast. Het befaamde Britse sportwagenmerk dat al sinds 1923 bestaat, wil niets meer of minder bieden dan: 'Outrageous fun for all', ofwel 'Dolle pret voor iedereen'. Dus laten we maar eens kijken hoe het met de fun-factor zit bij de nieuwe MG TF. We kiezen er een in de nieuwe kleur Le Mans Green. Dat heeft meteen al wat. Goed, het is geen British Racing Green maar het stemmige groen van de auto waarmee we op pad gaan, doet daar toch sterk genoeg aan denken om de juiste sfeer op te roepen. De weergoden hebben besloten geen spelbreker te zijn; dus de kap kan open. Gaat makkelijk. Twee klampen boven de voorruit losmaken en het kapje laat zich vlot naar achteren bewegen. De afdekkap - in dezelfde kleur als het interieur - zit snel op z'n plaats. Rijden maar. Contactsleutel omdraaien en pal achter je rug - de MG TF heeft een middenmotor - laat de zestienkleps viercilinder van de K-serie weten dat hij er zin in heeft. Hij heeft niet alleen zin, maar ook flink wat pep, want 'onze' groene TF wordt aangedreven door een 1,8 liter VVC-machine. Dat is een motor die door variabele kleptiming ruimer adem kan halen en daardoor meer kan presteren. Het is dan ook de sterkste krachtbron waarmee je de TF kunt krijgen. Hij ontwikkelt 118 kW/160 pk vermogen en levert 174 newtonmeter koppel. Koppeling intrappen; werkt niet zwaar, zoals je bij 'echte' sportwagens nog wel eens hebt. Eerste versnelling inschakelen met de tech-look-pook met ronde, metalen knop; gaat - met een beetje kracht - trefzeker. Koppeling op laten komen. Niet te voorzichtig met het gas, anders slaat de motor af. De auto rolt stapvoets over de parkeerplaats. Maar niet voor lang, want we gaan invoegen op de snelweg. Dus; snelheid maken. Daar heeft de TF 160 totaal geen moeite mee. Terwijl het motorgeluid van de 1.8 VCC er geen twijfel over laat bestaan wat er 'midscheeps' gebeurt, 'bijten' de achterwielen gretig in het asfalt, en beweegt de naald van de toerenteller zich over de witte wijzerplaat in rap tempo richting 7.000 tpm. De versnellingen volgen elkaar op en binnen de kortste keren beginnen we medeweggebruikers in te halen. Het gegrom van de motor achter ons vermengt zich met het geluid van de wind. Dus stil is het niet aan boord van de TF. Maar aardig windstil is het wel; zelfs bij wat meer dan het officieel toegestane snelwegtempo. Daar zorgt het windscherm achter de hoofdsteunen van de stoelen voor. Het valt nauwelijks op, maar werkt heel efficiënt. We houden het dikke, lekker in de hand liggende sportstuur goed in de greep. Echt nodig is dat eigenlijk niet, want de open tweezitter is rechtuit keurig stabiel. Maar al loopt hij op de snelwegen als een trein; de natuurlijke leefomgeving van een open sportwagen als de MG TF is dat niet. Dus we verruilen de snelweg voor bochtige binnenwegen. Gas geven, opschakelen, terugschakelen en soms ook heftig op de ho-ijzers. Geen punt; de TF 160 heeft vóór extra grote remschijven met roodgekleurde, aluminium raceremklauwen. En dan dat bochtenwerk; dat doe je voor de lol. De open MG laat zich met z'n elektronisch bekrachtigde besturing heel precies dirigeren. Aandrijfkrachten hebben helemaal geen invloed op de voorwielen. Het motorvermogen van de midscheepse krachtbron gaat immers naar de achterwielen. En dankzij de middenmotor drukt er ook veel minder gewicht op de voorwielen dan bij de meeste andere wagens. Zonder dat het merkbaar kracht kost, houd je de TF in de hand. Maar hij stuurt natuurlijk niet licht en gevoelloos. In tegendeel. Via het stuurwiel heb je een prima contact met de weg en voel je ook nauwkeurig wát voor wegdek er onder de wielen door gaat. 'Als er in het paradijs een auto zou zijn geweest, had hij gereden als een MG TF', denk je. Dit is echt rijplezier! Maar in het paradijs leefde een verraderlijke slang en in deze Britse fun-auto huist een verraderlijk trekje. Dat zit 'm in de middenmotor. Die zorgt voor de mooie gewichtsverdeling die de TF zo makkelijk handelbaar maakt. Maar áls je grip verliest, wil de wagen om z'n centraal gelegen zwaartepunt heen draaien. Als het droog is, zul je niet snel over de grens tussen grip en slip heen gaan; maar als het nat en glad is, wordt het een ander verhaal. In ieder geval; breekt de TF uit, dan is er een snelle en vooral beheerste stuurreactie geboden om hem weer in de greep te krijgen.

Ander gezicht
Toen de MG Rover Group en BMW in het jaar 2000 uit elkaar gingen en de Britten weer baas in eigen huis werden, besloten ze al snel de MGF flink onder handen te nemen. Het resultaat is de MG TF. Aan de neus zie je meteen dat ze bij MG 'iets nieuws' zijn gaan doen. Om te beginnen heeft de wagen een voorbumper gekregen die 'lift' tegen gaat. De luchtinlaat is lager geplaatst. Voor een duidelijk ander gezicht zorgen ook de nieuwe 'projectorkoplampen' en de gewijzigde grille. Achter vinden we nu een in de achterklep geïntegreerde spoiler met hooggeplaatst derde remlicht. Ook de grotere, in de achterbumper gemonteerde, uitlaatpijpen vallen op. Wat je zeker niet meteen zult zien is dat de wagen nu lager op de weg ligt; het gaat ook maar om een tien millimeter kleinere grondspeling. Van die speling gaat nóg eens tien millimeter af als je auto met Sportpakket 1 als extra bestelt. De belangrijkste wijzigingen zitten onderhuids. Het Hydragas-veersysteem van de MGF ging met pensioen. Voortaan monteert MG schroefveren. Verder werd er voor de TF een multilink-achteras ontwikkeld. En, zeker ook niet onbelangrijk voor een open auto; door ingrepen op diverse punten is de carrosserie nu twintig procent stijver. Op een aantal fronten is er gezorgd voor meer vermogen; de 1.8 VVC motor (TF 160)ging van 145 naar 160 pk; de 1.8 (TF 135) van 120 naar 136 pk.
Met elektronische veiligheidssystemen is MG terughoudend. ABS is - voor zover niet standaard - als optie leverbaar. Maar over traction control of een elektronisch stabiliteitsprogramma komen we in de documentatie geen letter tegen. Dat soort systemen past misschien ook niet bij zo'n uitgesproken rijdersauto als de MF TF.
Zin in zo'n fun-mobiel? Eind maart staat hij bij de dealer. Begin april wordt hij leverbaar. En dat is geen grap.

Alle prijzen en gegevens vindt u in CarBase.