Gereden: Mercedes Viano

Mercedes-Benz Viano
Net als bij voorloper V-klasse, is de Viano een luxe personenversie van de nieuwe Vito. Mercedes wil hiermee opnieuw een aandeel verwerven in het hoge MPV-segment.

Net als bij voorloper V-klasse, is de Viano een luxe personenversie van de nieuwe Vito. Mercedes wil hiermee opnieuw een aandeel verwerven in het hoge MPV-segment.

Buiten het nieuwe ontwerp, dat veel meer afgerond is ten opzichte van de oude serie, werd het hele concept onder de loep genomen. Zo had de oude Vito/V-klasse nog voorwielaandrijving, de nieuwe heeft achterwielaandrijving. Nieuw is

ook de variatie in carrosseriematen en wielbases. De Viano is er in drie maten: korte wielbasis met korte overhang, korte wielbasis met grote overhang (meer ruimte achter de achterwielen) en lange wielbasis met grote overhang. Hoe je de Viano ook bestelt, het is altijd een zeszitter met drie rijen van twee losse stoelen. Tegen bijbetaling kunnen de achterste zitrijen worden vervangen door een driezitsbank.

Wie gewend is aan fullsize-karren als de Renault Grand Espace en Chrysler Grand Voyager zal de rij-eigenschappen van de Viano niet onmiddellijk op hetzelfde niveau waarderen. De motor is duidelijk te horen (diesel, benzine, het maakt niet uit) en als je een bocht in gaat, voel je toch dat er veel gewicht aan dat stuur hangt. Het luchtgeveerde onderstel zorgt ervoor dat de auto nauwelijks overhelt.

De motoren voldoen prima. We reden de 2.2 CDI (150pk/330Nm) en de 3.2 V6-benzine (218pk/305Nm) en beide weten de kolos van ruim twee ton goed in beweging te houden. Er zijn ook nog een 2.0 CDI (109pk/270Nm) en een 3.0 V6-benzine (190pk/270Nm).
Als je achter het stuur van de Viano zit, merk je dat je te maken hebt met een afgeleide van een bestelbusje. Het stuur ligt iets vlakker en je zit behoorlijk hoog. Achterin heb je zelfs in de compacte Viano nog ruimte zat en je kunt naar hartelust schuiven en draaien met de stoelen.
'n Koopje is de Viano niet, als we de indicatieprijzen mogen geloven. Het begint bij ongeveer € 45.000 voor de 2.0 CDI in Trend-uitvoering. 'n Maatje langer kost ongeveer € 1.000 extra; twee maatjes groter is € 2.000.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.