Gereden: Mercedes Citan 109 CDI Lang
Antwoord: niet. In een wereld waar keuzes vooral worden gemaakt op basis van functionaliteit en kosten per kilometer, had Mercedes-Benz met een geheel zelf te financieren, geheel nieuwe productontwikkeling nooit een interessante aanbieding in de compacte bestelauto-klasse kunnen hebben. Nu kost de Citan als geteste 109 CDI Lang € 14.300,-, een prijs waarmee hij zich middenin een drukke markt begeeft.
Dat Mercedes-Benz de Kangoo flink heeft doorontwikkeld, is een ander verhaal. Wel een belangrijk verhaal, want de Citan neemt met zijn rij-eigenschappen een flinke voorsprong op zijn Franse kompaan. Terwijl het bij die auto nog ging over een siddering in de aandrijflijn bij het accelereren, laat de Citan gewoon een trillingvrije versnelling noteren. Sterk overhellen is de Citan ook vreemd, zonder dat er sprake is van verminderd comfort. Mercedes heeft het onderstel bewust op de thuismarkt afgestemd door kortere veren en stuggere dempers te kiezen en daarmee ligt de Citan echt veel strakker op de weg. De besturing verraste in positieve zin; de auto koerst bij alle snelheden als op rails, terwijl we bij de eerste rij-impressie nog moesten melden dat de rechtuitstabiliteit matig was…
Schreeuwt om 6-bak
De 1,5-liter diesel van de 109 CDI (90 pk/200 Nm) is met de standaard 5-bak stil zolang er geen hoge toerentallen van hem worden verlangd. Op de snelweg is 120 à 130 km/h echter al te lawaaiig voor het mooie. Een 6-bak is zeer gewenst! De prestaties zijn wel ruim voldoende; met 200 Nm bij 1.750-3.000 toeren is de Citan fijn vlug op binnenwegen en in de stad, terwijl het jachtige snelwegverkeer hem niet als rijdende chicane beschouwt. Het testverbruik kwam uit op een gemiddelde van 6,8 l/100 km (Kangoo 1.5 dCi: 6,1 l/100 km). De laadruimte is dankzij de gemakkelijk extra wijd (180 graden) openende, asymmetrische achterdeuren en de schuifdeur rechts uitstekend bereikbaar.
Stoer
Het interieur van de Citan is bepaald niet optimaal van vorm. Het dashboard oogt best stoer, maar is weinig praktisch van vorm. Zo ontbreekt een goede plek waar een mobiele telefoon kan liggen als je 'm wilt opladen. Het 12V-punt zit zo laag, dat een snoertje al gauw te kort is om een tegen de voorruit geplakt navigatiesysteem te kunnen bereiken. Een kleine, maar irriterende misser is verder de (standaard, dat wel!) wisser achterop die geen intervalstand heeft en die je alleen kunt bedienen door een hand van het stuur te halen. Dat is toch niet veilig, meneer Daimler? Snel aanpakken dus, en monteert u dan meteen eventjes de 6-bak van de Citan 111 CDI? Dan is-ie verder prima.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Citan 111 CDI Airco / 2x Schuifdeur
- 2019
- 48.291 km

Mercedes-Benz Citan 110 Benzine Pro LMV Cruise Camera CarPlay Airco ParkAssist Sensoren NAVI CCV Armleuning Airbag 12V USB
- 2022
- 101.718 km

Mercedes-Benz Citan 112 Base L2 51 kWh | AC laden 22 kW | DC laden 75 kW | Climate Control |
- 2025
- 10 km