Gereden: Mercedes-Benz Sprinter 316CDI 7G-TRONIC
De Mercedes-Benz Sprinter is met een redelijk stabiel marktaandeel van pakweg dertig procent heer en meester in zijn segment. Ook in technisch opzicht is het model momenteel de maatstaf, met dank aan vooral de nieuwe 7G-TRONIC-transmissie, die afhankelijk van de gekozen motorisering standaard of optioneel leverbaar is. Wij reden met een Sprinter 316CDI, waarbij het cijfer 3 een indicatie is voor de toegestane totaalmassa (GVW, in dit geval 3.200 kg) en '16' voor het motorvermogen van 163 pk. De testauto heeft een wielbasis van 366 cm, die als 'Middel Lang' te boek staat en bovendien de optie 'Hoog Dak'. De vanaf-prijs voor de Sprinter 316CDI 'Kort' is € 29.100,-. Dat is de prijs exclusief BTW en BPM. De testauto komt (zonder accessoires) op € 32.850,-. Veel geld inmiddels, waarbij er nog altijd bijbetaald moet worden voor belangrijke zaken als airconditioning, cruise control, parkeersensoren, elektrische spiegels en zelfs een audiosysteem.
De stilste
De specificaties van de Sprinter 316CDI mogen er zijn: de 2,1-liter viercilinder heeft 120 kW (163 pk) en 360 Nm beschikbaar om zijn eigen 2.005 kg plus maximaal 1.195 kg lading in beweging te krijgen. Dat lukt beter dan verwacht; uit de losse pols geklokt draaft hij in 13,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Op de snelweg prijs je jezelf gelukkig met cruise control, want puur op het gehoor afgaand zou je veel te hard rijden. Prettig is ook dat het gedreun dat soms in de oude 315CDI met 5-traps automaat uit het vooronder klonk, in de 7G-versie geheel is verdwenen. De Sprinter zou nu wel eens de stilste bestelwagen überhaupt kunnen zijn - een kilometervreter die mede dankzij goede stoelen en een fijne zit nauwelijks vermoeit. Omdat er een 7G-bak in zit, is het pakket BlueEfficiency standaard. Mercedes belooft hiermee een rendementsverbetering van 0,5 l/100 km. Belangrijk is dat de motor aan de Euro 5-norm voldoet. Ons testverbruik (met een lege laadruimte) kwam uit op gemiddeld 9,8 l/100 km. Over de laadruimte niets dan lof - hoe kan het ook anders met dergelijk riante (schuif)deuren die aan alle kanten ruim toegang aan heftrucks met europallets verschaffen. En voor wie hem mooi vindt: complimenten mogen richting landgenoot Betrand Janssen, die als designchef van Mercedes' bestelauto's en trucks letterlijk voor de Sprinter tekent.
Eindoordeel
+ sublieme transmissie en krachtige motor
+ stil interieur, hoogwaardig comfort
+ prettige zitpositie
- enkele missers in standaarduitrusting
- accessoires kostbaar
Signalement
Merk
Mercedes-Benz
Model
Sprinter 316CDI 7G-TRONIC
Carrosserie
Gesloten bestelwagen, Middel Lang, Hoog Dak
Transmissie
7 versnellingen automaat
Testjaar
2012
Nieuwprijs excl. BTW/BPM
€ 30.500,- (316 CDI, Middel Lang)
€ 32.850,- (incl. 7G-TRONIC en Hoog Dak)
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Sprinter 514/516 CDI Bakwagen met klep Nieuwe meubelbak met Dhollandia laadklep
- 2019
- 125.373 km

Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI L2H2 2800 kg trekhaak, MBUX navigatie met camera, Geveerde stoelen
- 2021
- 151.642 km

Mercedes-Benz Sprinter 211 2.2 CDI 325 Economy HD*A/C
- 2018
- 133.044 km