Gereden: Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz SprinterMercedes-Benz Sprinter
De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter zet nieuwe stappen op het gebied van veiligheid en uitstoot. Hij beschermt nu standaard tegen zijwind en biedt mogelijkheden voor Euro 6.

Om hun nieuwe systeem Crosswind Assist te kunnen demonstreren, sleepte Daimler hun immense ventilatoren van Stuttgart mee naar de testlocatie in Düsseldorf. Veel gedoe, maar de ervaring was goud waard; de wind beukte met 95 km/h tegen de Sprinters, waarmee we 110 km/h reden. Met het systeem aan bleven ze nog nét in hun eigen rijstrook, met het systeem uit schoven ze zomaar een baantje op. Indrukwekkend. Nieuw voor de Sprinter zijn verder optionele veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist (volgt de wegbelijning via een mini-camera bij de binnenspiegel) en Blind Spot Assist (dode hoek). Het onderstel is drie centimeter verlaagd, zonder consequenties voor het laadvermogen. Bertrand Janssen, de Nederlandse designchef van Mercedes' bedrijfswagens, was er wel blij mee. Hij gaf de Sprinter het verse familiegezicht waarvoor hij de contouren al had uitgezet bij de Citan. Een detail om rekening mee te houden is de gekozen kleur, omdat die via de doorlopende grille sterk het aangezicht van de Sprinter bepaalt. Rood en wit staan heel anders dan donkergrijs en zwart.

Euro 6

De motoren zijn alle geschikt voor de kwalificatie 'Euro 6'. De 2,1-liter viercilinder CDI heeft 95, 129 of 163 pk (250, 305 of 360 Nm) en de 3,0-liter V6 CDI heeft 190 pk en 440 Nm. De vierpitters zijn standaard 'Euro 5' en kunnen pas als 'Euro 6' worden aangemerkt wanneer de motoren een uitlaatgas-nabehandeling krijgen via AdBlue, dat apart getankt moet worden. De meerprijs voor 'Euro 6' wordt ca. 1.250 euro en levert alleen een forse besparing in NOx-uitstoot op, maar geen lager verbruik. Anders gezegd: de investering loont de moeite niet. Maar dat het technisch kan, is een prestatie. De V6 is wel 'Euro 6', net als de aardgas-variant. Goed nieuws is dat alle voor Nederland bestemde Sprinters gemiddeld 1 l/100 km zuiniger zullen zijn dan hun voorgangers, dankzij het standaard BlueEfficiency pakket en de 7G-Tronic automaat.

Stabieler

De nieuwe Sprinter rijdt duidelijk nog stabieler dan zijn voorganger. Het nieuwe stuurwiel, met glimmende spaken nota bene, ligt fijn in de hand. Flinke ritten met de 310, 313 en 316 CDI brachten de onderlinge krachtsverhoudingen duidelijk aan het licht; het verschil tussen de 310 en 316 (95 versus 163 pk, beide gereden met 6-bak) is enorm. Waar de 'geknepen' 310 juist voldoende presteert, versnelt de 316 met speels gemak en maakt hij de auto veel wendbaarder in druk verkeer. De 313 CDI is de gulden middenweg; wanneer de prachtig schakelende 7G-Tronic niet zo in de hoogste toerentallen zou blijven hangen, zou de aandrijflijn haast perfect zijn.

Prijzen van de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter worden begin juni bekendgemaakt, de levering start in de 3e week van september.

*Update voor de volledigheid: alle testauto's hadden een lading van 500 kilogram aan boord*

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.