Gereden: Mercedes-Benz SLK
Het komende weekend verschijnt de tweede generatie van de Mercedes-Benz SLK in de Nederlandse showrooms. Hij is op alle fronten vernieuwd en oogt een stuk sportiever.
Na de komst van de Mercedes SLK zagen andere merken het voordeel van het opvouwbare stalen dak. De weersbestendigheid en het feit dat het dak minder vatbaar is voor vandalisme worden daarbij gecombineerd met het gemak om het dak te openen door een druk op de knop. Wat dat betreft kun je wel zeggen dat Mercedes met de SLK een trend heeft ingezet, al waren de Duitsers niet de eerste; die eer komt toe aan de Peugeot 402 Eclipse uit 1935.
Sinds zijn komst zijn er in Europa van de eerste SLK ruim 300.000 exemplaren verkocht. Liefhebbers weten al dat de nieuwe versie in Genève werd onthuld. Er zijn voor dit werelddebuut ook al wat gegevens en foto's vrijgegeven, dus was het wachten op de eerste rij-impressie met de nieuwe Benz sportwagen.
Mercedes heeft het onderstel aangepast en de SLK nu vóór uitgerust met McPhersonpoten, terwijl de multilink achterwielophanging in aangepaste vorm is overgenomen uit het oude model. De aanpassing was nodig omdat de spoorbreedte van de SL achter is gegroeid met 7 cm (voor met ruim 4 cm). Ook lengte, breedte, hoogte en wielbasis zijn een maatje groter geworden: de wielbasis meet nu 2,43 m en l/b/h bedraagt nu 4,08/1,78/1,30 m, ofwel respectievelijk 7,7 en 4 cm meer.
Voor de eerste kennismaking met de nieuwe SLK stapten we in de 200 Kompressor, de versie die bij ons altijd het best verkocht is en dat ook wel zal blijven. Opvallend is dat je meteen merkt welke sprong voorwaarts er weer is gemaakt. De SLK is stijver, maar niet oncomfortabeler dan zijn voorganger. De motor reageert gretig op instructies van de rechtervoet en schakelen met de 6-bak is een plezier. Wie niet al te lang is heeft aanvankelijk ruzie met de rechterelleboog en de middenconsole. Maar na het instellen van de juiste zithoogte stoot je je tijdens het schakelen niet meer. Wie toch last heeft, zal kiezen voor de 5-traps automatische transmissie, die als optie leverbaar is voor € 2906.
Met zijn 163 pk voldoet de 1,8-litermotor prima, al zou je net wat meer vermogen willen hebben op het lange valse plat dat van Palma naar Andratx loopt. Voor Hollandse wegen? Mooi genoeg. Maar het kán natuurlijk wel beter. Vanaf juli is de nieuwe V6-motor beschikbaar in de SLK 350. Ook die versie hebben we gereden en het hoeft geen betoog: dit is een dijk van een auto. Met zijn 272 pk en zijn mooie koppel van 350 Nm is dit een sportwagen in de ware zin van het woord. De lichtgewicht aluminium 24-klepper heeft variabele nokkenastiming aan de in- en uitlaatzijde. Daarmee heeft Mercedes-Benz een wereldprimeur, want het is nog niet eerder op een V6 toegepast. De sprint van 0-100 km/h moet de SLK 350 in 5,6 s kunnen volbrengen. De V6 heeft gewoon veel trekkracht en reageert lekker snel op het gaspedaal. Wie in de tunnel van Palma naar Andratx een extra dot gas geeft, kan extra genieten van het fraai getunede uitlaatgeluid van de V6. Deze versie (€ 64.500) is eveneens standaard uitgerust met de handgeschakelde zesbak, maar onze testauto had de nieuwe 7G-Tronic zeventraps automaat (een optie voor € 3080). Die transmissie is geweldig. Hij schakelt nauwelijks merkbaar met grotere stappen in de lagere versnellingen en met korte stapjes van '4' naar '5' en naar '6'. De SLK 350 wordt geleverd op wielen met banden in de maat 225/45 R17.
De SLK 200 Kompressor arriveert al op 27 maart in de Mercedes-showrooms. In juli volgt de SLK met de nieuwe 350-motor en in de herfst komt de bloedsnelle 55 AMG.
Een uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek no. 16 van 31 maart.