Gereden: Mercedes-Benz SLK
Het is al weer vijftien jaar geleden dat Mercedes-Benz een warm broodje bakte met de SLK. De kekke roadster met harde vouwkap werd een denderend succes en inmiddels is de tijd daar voor de derde generatie. We rijden de nieuwe SLK op dit moment waar zo'n auto hoort: op de prachtige kronkelende wegen van een vakantie-eiland, in dit geval Tenerife.
De SLK heeft alles wat je van een roadster verwacht: een lange, lage neus, korte achterkant en een zitplek dicht bij de achteras. En dat zijn precies de ingrediënten die nodig zijn voor dat typische roadstergevoel. Net als de vorige editie, maar toch zul je beide nimmer met elkaar verwarren. Want waar die met zijn F1-achtige neusje een kleine SLR was, is het front van de nieuwe SLK geïnspireerd op de SLS en dat is precies het nieuwe familiegezicht van Mercedes-Benz.
De SLK wordt leverbaar met drie motoren. Een 184 pk sterke 1.8 viercilinder, hetzelfde blok met 204 pk en de topmotorisering is die waar wij onszelf vandaag mee verwennen, de kakelverse V6 met 306 pk en 370 Nm. Ten opzichte van de voorganger is hij 21 procent zuiniger, wat komt door een aangepaste zeventraps automaat en een stop/startsysteem. De nieuwe machine is direct ingespoten. Hij is lekker soepel en klinkt als een klok. Onze testauto heeft het optionele adaptieve onderstel, waarmee je ehet karakter zelf bepaalt. Het verschil is helaas nogal marginaal, de SLK blijft in vergelijking tot een BMW Z4 toch vooral een comfortabele cruiser. Wat onder deze omstandigheden overigens beslist geen straf is. De torsiestijfheid van de oude SLK was al dik in orde, dat is bij de nieuwe dan ook minstens zo goed voor elkaar. De wegen hier op Tenerife zijn vaak ronduit pokdalig, maar de koets geeft geen krimp.
De volledige rij-impressie van de Mercedes-Benz SLK staat in AutoWeek 11, die op 16 maart verschijnt. Het videoverslag staat aanstaande maandag op deze site.