Gereden: Mazda5

Mazda5
Mazda5Mazda5Mazda5Mazda5Mazda5Mazda5Mazda5Mazda5Mazda5
De Mazda5 moet de uit 1999 stammende Premacy doen vergeten. Met zijn uiterlijk loopt hij weer helemaal in de pas met de andere Mazda-modellen en met de variabiliteit van de ruimte zit het ook wel goed.
De Mazda5 moet de uit 1999 stammende Premacy doen vergeten. Met zijn uiterlijk loopt hij weer helemaal in de pas met de andere Mazda-modellen en met de variabiliteit van de ruimte zit het ook wel goed.
Het platform van de Mazda3 (en Ford Focus en Volvo S40/V50) heeft als basis gediend voor de Mazda5. Voor de MPV heeft Mazda het met elf centimeter verlengd. Vóór heeft 'ie een McPherson- en achter een multilinkwielophanging. De Japanse MPV rijdt er uiterst comfortabel mee.
Aan boord heerst een weldadige rust, zolang je tenminste niet al te fel accelereert. De 115 pk sterke 1,8-litermotor die we kennen uit de Mazda6, houdt zich tijdens onze kennismaking met de auto op kruissnelheid aangenaam op de achtergrond. Hij is beslist niet te krap bemeten voor de ruim dertienhonderd kilo wegende Mazda5.
Voegt weinig toe
Ook de grotere 2,0-liter viercilinder benzinemotor die Mazda voor de 5 gereserveerd heeft, is bekend uit de Mazda6. De 145 pk sterke krachtbron beproeven we ook, en hij voegt niet eens zo heel erg veel toe aan de prestaties die de achttienhonderd neerzet.
Begin volgend jaar biedt Mazda de 5 ook aan met een keuze uit twee versies van de 2,0-liter CiTD-dieselmotor, gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Beide zijn voorzien van een roetfilter, zodat ze aan de emissie-eisen volgens Euro 4 voldoen. De minst krachtige zelfontbrander levert 110 pk en ontwikkelt een maximale trekkracht van 310 Nm. De sterkere versie komt tot 143 pk en perst er een koppel van 360 Nm uit.
De enige kritiek op de Mazda5 geldt voor de positionering van de pook. Die is een fractie te dicht bij de bedieningsorganen van het verwarmings- en ventilatiesysteem geplaatst. Het komt regelmatig voor dat we bij het inschakelen in z'n één en bij het opschakelen van twee naar drie onbedoeld de airconditioning uitschakelen met onze knokkels. Maximaal 7 Om de concurrentie z'n tanden te kunnen laten zien, moet de Mazda5 uiteraard uitgerust zijn met een flexibel in te delen interieur. Mazda komt hier met het Karakuri zit- en opbergconcept tegenover. Maximaal zeven personen kunnen er mee in de 5. Er staan in de zespersoonsopstelling van het zitmeubilair twee stoelen met een fors uitgevallen middenarmsteun ertussenin op de tweede zitrij, die overigens over een afstand van 27 centimeter in de lengte verstelbaar is. Maar een zevende stoel is eenvoudig gefabriceerd; in de zitting van de linkerstoel zit die van de middelste. Klap die om, transformeer de middenarmsteun tot leuning, en hopla, de zevende zitplaats is een feit, ook al biedt die niet bijster veel zitruimte. De 2 schuifdeuren laten zich verbazend gemakkelijk openen en sluiten; spierkracht wordt nauwelijks gevraagd.
De Mazda5 1,8 Exclusive heeft een prijs vanaf 23.495 euro; de Touring kost 25.295 euro en de Executive is 26.995 euro. Bij de 2,0-liter is de Touring het eenvoudigste model. Die kost 27.295 euro; de Executive kost 28.995 euro en de Active is te koop voor 30.795 euro. De volledige rij-impressie met de Mazda5 staat in AutoWeek 25, die woensdag 15 juni in de winkels ligt.