Gereden: Mazda 5 1.6 CiTD

Mazda 5
Mazda pakt het thema downsizing serieus aan: bij de nieuwe generatie van de 5 wordt een tweeliter dieselmotor verruild voor een 1.6.
Hoewel hij slechts twee kleppen per cilinder en een enkele nokkenas heeft om gewicht te besparen, is hij ondanks die kleinere inhoud vijf pk sterker dan zijn voorganger. Met 115 pk vormt hij echter het minimum voor een compacte MPV van 1,4 ton en dat merk je tijdens het rijden. Bij het wegrijden is door het matige koppel dat dan wordt geleverd goed doseren een vereiste en onder de 2.000 tpm gebeurt er bar weinig. Dat komt mede door de lange overbrengingen van de plezierig schakelende zesbak, die je regelmatig ter hand moet nemen om de gang er lekker in te houden. Daarvoor wordt je echter beloond met een gunstig verbruik, hoewel een start/-stop-systeem vreemd genoeg schittert door afwezigheid. Hoewel zijn weinig sierlijke uiterlijk voor een wat zwaarlijvige indruk zorgt, doet de 5 qua rijden eerder denken aan een compacte hatchback. Van buitensporig overhellen is nimmer sprake, alleen werkt de besturing een tandje te licht. Voor MPV-begrippen is het echter allemaal uitstekend voor elkaar, zeker gezien het buitengewoon flexibele en handige interieur.
De volledige rij-impressie met de Mazda 5 1.6 CiTD staat in AutoWeek 5, die vanaf woensdag 2 februari in de winkels ligt.
Video

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.