Gereden: Lotus Exige S Roadster
Lotus, bestaat het nog? Het merk lijkt langzaam een stille dood te sterven. Na de stortvloed van conceptcars in Parijs 2010, waar iedereen toch al wat vraagtekens bij zette, bleef het ineens angstvallig stil. Maar de Engelse autogekken leven nog. En ja, er komen daadwerkelijk nog steeds nieuwe modellen aan. Om ons zoet te houden heeft Lotus nu het dak van hun Exige S gehaald en zo de Exige S Roadster gecreëerd. Veel Exige-rijders deden dat zelf ook al, dus voor Lotus reden genoeg het ook af-fabriek aan te bieden.
Dus? Zwaar en slappe hap? Nou nee. Geloof het of niet, maar de auto is 10 kilo líchter dan de coupé. Deze winst zit hem vooral in het ontbreken van de achterspoiler en diffuser. Het vermogen bleef met 345 pk gelijk. Aangezien de hele auto rondom een aluminium monocoque is gebouwd maakt het voor de stijfheid niet zo bar veel uit dat het dak open is gemaakt. Er waren dan ook geen verstevigingen nodig. Met een totaalgewicht van 1.166 kilo spreekt het voor zich dat 345 pk aan de forse kant is. De van supercharger voorzien 3,5 liter V6 van Toyota reageert extreem hitsig op het gas en de auto maakt net zoveel kabaal als de Evora S. Het is bijna genant, vooral omdat je wel met een gigantische grijns achter het stuur zit. Sorry, knik je naar geschrokken passanten. Maar je meent het niet.. En de auto is snel. Zeer snel. in 3,8 seconden zit je op 100 km/h, wat de auto tot de snelste straat-Lotus ooit maakt. De zit is krap, de pedalen staan extreem dicht bij elkaar. Zoals in elke Lotus moet je de versnellingsbak niet te naïef benaderen, want hij is zeer weerbarstig. Vooral met aanremmen van 230 naar een krappe hairpin is het opletten geblazen met terugschakelen! Het geluid maakt je doof, in de bloedhete zon van deze week is de airco net zo zinvol als een blazende bijrijder. De besturing is extreem direct, het gripniveau gigantisch. Na 10 rondjes drijf ik van het zweet, maar zweef van plezier. Het grootste nadeel van dit soort auto's? Elke leuke hothatch voelt na een Exige-dag altijd aan als een onderstuurd dweilend hok.... Bij de Roadster komt daar de rekening van extra haargel nog bovenop.
Lees de volledige rij-impressie in GTO nummer drie, die begin oktober verschijnt!