Gereden: Lexus RC F

Lexus RC F
De Lexus RC meteen als F presenteren, dat is net zo iets als eerst een M4 in de showroom zetten voordat er maar zo iets als een 4-serie is. De Japanners doen het en laten ons nu al kennismaken met de 477 pk sterke topversie, terwijl de gewone RC, de nieuwe coupe van het merk, nog een jaar op zich laat wachten.

Met de IS F nog redelijk vers in het achterhoofd is de aandrijflijn van de RC F een feest der herkenning, al lijkt de ongeblazen 5.0 V8 het nu al iets eerder naar zijn zin te krijgen. Zodra de toerenteller het getal 4 voorbij is begint het fanatisme toe te nemen, om er bij 6.000 toeren nog een extra schep bovenop te doen zodat de motor een sensatie biedt van een V8-hoogmis die bij 7.300 toeren tot een hoogtepunt komt.

De achttraps automaat, ook al zo'n erfenis van de snelle sedan die het met een 54 pk minder sterke 5.0 V8 moest stellen, ramt 'het volgende verzet in en de motor pakt op riant boven het toerental waarop de pret doorgaans begint. Met een gewicht van 1.740 kilo is de RC F behoorlijk zwaar, maar bij snel bochtenwerk merk je daar niet zo veel van als je zou verwachten. Snel op een bocht afkomen, insturen en dan 'm de bocht inremmen helpt het meest om de neus snel de goede richting uit te krijgen. En de besturing werkt lekker direct. Opvallend is het dat de RC F qua onderstel altijd comfortabel blijft, zelfs met de Sport S plus-modus die aandrijflijn, besturing en demping op scherp zet.

In die stand komen er van kleur veranderende balken in de toerenteller, met rode lampen die het juiste schakelmoment aangeven als je zelf flippert. Dat laatste is bij het echt heftige werk te prefereren boven de automatische modus.

Meer over de Lexus RC F lees je in de extra dikke AutoWeek 51 die woensdag 17 december verschijnt en uiteraard zijn we ook aan het filmen vandaag en morgen.

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.