Gereden: Lexus NX 300h
Vorig jaar showde Lexus op de IAA in Frankfurt een concept van een midi-SUV met een behoorlijk agressief lijnenspel, een soort Batmobile op hoge poten. LF-NX heette dat monster. Inmiddels zijn we een jaar verder, is het voorvoegsel LF- verdwenen, net als de scherpe randjes van het design, en heeft Lexus nu een SUV die het gat in het programma onder de RX moet opvullen.
Technisch borduurt Lexus voor deze auto voort op het platform dat ook gebruikt wordt voor de CT 200h en de Toyota RAV4, niets mis mee. In eerste instantie krijgen we de NX in Nederland alleen als hybride, zowel met voorwiel- als met vierwielaandrijving (waarbij de laatste op de achteras een extra elektromotor heeft die de achterwielen aandrijft). Voor de goedkopere uitvoeringen van beide versies hoeft de zakelijke rijdt dit jaar nog slechts 20 procent bij te tellen. Volgend jaar wordt dat gewoon 25 procent, net als nu al (dankzij grotere wielen) voor de luxere uitvoeringen. In 2015 zal overigens ook een versie met een conventionele aandrijflijn z'n opwachting maken. Die auto krijgt een 2,0-liter turbo-benzinemotor (nieuw bij Lexus) mee. Maar goed, zo ver is het nog niet, wel hebben we alvast gereden met een hybride 4x4, om precies te zijn: de F-Sport-uitvoering.
Stel je bij de aanduiding F-Sport overigens geen vuurwerk voor. Het instelbare onderstel ten spijt blijft comfort de boventoon voeren. En dat geldt ook voor de aandrijflijn. De manier waarop de 155 pk sterke 2,5-liter benzinemotor en de elektromotor (143 pk) samenwerken, is vergelijkbaar met het principe zoals dat in de Prius en CT 200h wordt gebruikt. Dit betekent een voorbeeldig samenspel tussen beide motoren, en ook de achterste e-motor (68 pk) schakelt naadloos bij als dat moet. Een minpunt is echter wel dat wanneer je, net als bij de Prius, het gaspedaal al een klein beetje intrapt de verbrandingsmotor spontaan doorschiet naar zo'n 5.000 toeren per minuut. Het gegier dat dit met zich meebrengt, is niet bepaald premium, de goede geluidsisolatie ten spijt.
De designstijl die Lexus hanteert voor het exterieur wordt voortgezet in het interieur. Strakke lijnen en scherpe hoeken domineren. Gelukkig blijkt de vormgeving de functionaliteit niet in de weg te staan. Alle meters en schermen zijn goed af te lezen en de bediening vraagt weinig gewenning. Jammer is de wonderlijke mix van mooi leer en goedkoop plastic. Kunststof in een premiumauto hoeft geen schande te zijn. Alleen dit plastic, vooral midden op het dashboard, haalt de hele uitstraling naar beneden. We houden er een wannabe-gevoel aan over, net niet premium. Lexus laat bij andere modellen beter zien. Maar goed, al met al is de NX wel een erg comfortabele midi-SUV waarbij van de scherpe basisprijs vooralsnog slechts twintig procent bijgeteld hoeft te worden. Dat laatste kunnen we over de midi-SUV's van Audi en BMW dan weer niet zeggen.
Alles weten over de Lexus NX? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 41, die vanaf 8 oktober in de winkel ligt. Bovendien staat de video die we maakten binnenkort voor je klaar op AutoWeek.nl.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus NX 300h Business Line (Camera / Navi / ACC / Carplay / Stoelverw.)
- 2020
- 112.868 km

Lexus NX 450h+ AWD Executive Line Limited | Stoelgeheugen | Triple Led | Trekhaak 1.500 kg |
- 2022
- 17.531 km

Lexus NX 450h+ AWD Executive Line Limited | Head-up Display | Stoelventilatie | 360 Graden Camera |
- 2022
- 36.976 km