AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Jaguar XK
De nieuwe Jaguar XK lost de inmiddels tien jaar oude XK8 af. Er is dan ook een stevige stap vooruit gedaan.
De nieuwe Jaguar XK lost de inmiddels tien jaar oude XK8 af. Er is dan ook een stevige stap vooruit gedaan.
De Jaguar XK moet het beste bieden van een serieuze sportwagen en een Gran Turismo. De XK biedt een prettige zitpositie en een nette afwerking. Wanneer je de 4,2-liter V8 start voel je meteen aan wat de auto wil: snel vooruit.
De Engelsen zijn blij met de sterke van de open carrosserie van de XK. Die is goed, maar de Coupé voelt nog steeds strakker aan. Vooral op slecht wegdek moet de convertible nog toegeven aan de coupé op koetswerkbewegingen.
De besturing zou wat zwaarder en responsiever mogen zijn maar het ontbreekt de XK bepaald niet aan precisie. De aandrijflijn is niet onbehouwen bruut en de Jaguar ligt er uitnodigend mee op de weg. De Jaguar XK zit dichter tegen een GT aan dan tegen een serieuze sportwagen, je kunt je afvragen of de missie van Jaguar is geslaagd.
De volledige rij-impressie van de Jaguar XK staat in AutoWeek 7, die 15 februari in de winkels ligt.
Plaats een reactie