AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Hyundai Tucson
Hyundai noemt de Tucson (spreek uit als toeson) een urban SUV; gericht op mensen die zelden tot nooit het terrein ingaan, maar wél de uitstraling van zo'n stoere kar wensen.
Hyundai noemt de Tucson (spreek uit als toeson) een urban SUV; gericht op mensen die zelden tot nooit het terrein ingaan, maar wél de uitstraling van zo'n stoere kar wensen.
De verwachting is dan ook dat de 2WD-variant in Nederland de helft van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Toch staat de Tucson ook in het terrein zijn mannetje. De Tucson profiteert ten opzichte van een personenauto van de grotere bodemvrijheid, de relatief lange wielbasis (2,63 meter) en het absorbtievermogen van het onderstel (onafhankelijke ophanging rondom; McPherson vóór en dual-link achter).
We rijden in een StyleVersion (de uitvoering met 4WD) met onder de motorkap 2.0 diesel. In de bochten zorgt de vierwielaandrijving voor extra grip en tractie. Het systeem is niet permanent. In plaats van een tussendifferentieel wordt gebruik gemaakt van een primaire (droge) en secundaire (natte) koppeling bij het achterdifferentieel. In principe zitten alle krachten op de voorwielen. Pas bij gripverlies gaat, gestuurd door allerlei sensoren, tot maximaal 50% naar de achterwielen. Zonder probleem ploegen we ook door wat rullere stukken zand. We hoeven niet eens het tot 40 km/h werkende 4WD-lock in te schakelen. Kortom, je komt een heel eind, al is de Tucson natuurlijk géén echte terreinauto. Als het écht ruig wordt, zal 'ie moeten afhaken.
Op het asfalt rijdt de Tucson niet helemaal zo strak als een personenauto, maar hij komt aardig in de buurt. De fijne besturing reageert behoorlijk direct en de rolneigingen van de koets zijn beperkt. De afstemming van de vering en demping is een mooie mix tussen comfortabel en sportief.
Het uiterlijk speelt een belangrijke rol bij zo'n lifestyle SUV. Wat dat betreft vinden we de Tucson er strak en jong uitzien. De dikke spatbordranden en de beschermplaten aan de onderkant van de portieren maken de 'm lekker stoer. Alleen recht van voren is het zwart van de bumper naar onze mening iets te overheersend.
We rijden in een StyleVersion (de uitvoering met 4WD) met onder de motorkap 2.0 diesel. In de bochten zorgt de vierwielaandrijving voor extra grip en tractie. Het systeem is niet permanent. In plaats van een tussendifferentieel wordt gebruik gemaakt van een primaire (droge) en secundaire (natte) koppeling bij het achterdifferentieel. In principe zitten alle krachten op de voorwielen. Pas bij gripverlies gaat, gestuurd door allerlei sensoren, tot maximaal 50% naar de achterwielen. Zonder probleem ploegen we ook door wat rullere stukken zand. We hoeven niet eens het tot 40 km/h werkende 4WD-lock in te schakelen. Kortom, je komt een heel eind, al is de Tucson natuurlijk géén echte terreinauto. Als het écht ruig wordt, zal 'ie moeten afhaken.
Op het asfalt rijdt de Tucson niet helemaal zo strak als een personenauto, maar hij komt aardig in de buurt. De fijne besturing reageert behoorlijk direct en de rolneigingen van de koets zijn beperkt. De afstemming van de vering en demping is een mooie mix tussen comfortabel en sportief.
Het uiterlijk speelt een belangrijke rol bij zo'n lifestyle SUV. Wat dat betreft vinden we de Tucson er strak en jong uitzien. De dikke spatbordranden en de beschermplaten aan de onderkant van de portieren maken de 'm lekker stoer. Alleen recht van voren is het zwart van de bumper naar onze mening iets te overheersend.
Flexibel
Zowel voor- als achterin is er niet te klagen over de ruimte. Deze is bovendien flexibel in te delen. De leuningen van de achterbank zijn in twee delen verstelbaar en neerklapbaar (60:40). Dan groeit de laadruimte van 644 tot 1.856 liter, met een vlakke laadvloer. Tel hierbij een keur aan opbergvakjes en –netjes en we kunnen spreken van een hoog interieurcomfort. Achter het niet axiaal verstelbare stuur kun je een goede zitpositie vinden, de bestuurdersstoel is in lengte en hoogte te verstellen.
De prijzen van de Hyundai Tucson beginnen bij 22.295 euro, en dat is zéér scherp. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer zestien inch lichtmetalen wielen, twee airbags, ABS en EBD, centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, elektrisch bedienbare ramen plus buitenspiegels en mistlampen voor. Ten opzichte van de concurrentie, waaronder de Toyota RAV4 en de Mitsubishi Outlander, is de Tucson zomaar een paar duizend euro goedkoper. Tel daarbij de goede rijeigenschappen, de ruimte en de multifunctionaliteit en we kunnen stellen dat Hyundai een zeer geduchte speler heeft in het snel groeiende midi-SUV segment.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 30 (14-21 juli).
De prijzen van de Hyundai Tucson beginnen bij 22.295 euro, en dat is zéér scherp. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer zestien inch lichtmetalen wielen, twee airbags, ABS en EBD, centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, elektrisch bedienbare ramen plus buitenspiegels en mistlampen voor. Ten opzichte van de concurrentie, waaronder de Toyota RAV4 en de Mitsubishi Outlander, is de Tucson zomaar een paar duizend euro goedkoper. Tel daarbij de goede rijeigenschappen, de ruimte en de multifunctionaliteit en we kunnen stellen dat Hyundai een zeer geduchte speler heeft in het snel groeiende midi-SUV segment.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 30 (14-21 juli).
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort 4WD | Navigatiesysteem full map | Trekhaak vast
- 2021
- 79.692 km
€ 31.900

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky Automaat Panoramadak Leder Stoelverkoeling verwarming Navigatie Achteruitrijcamera Carplay Android
- 2022
- 56.781 km
€ 32.999

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort Smart 4WD | Cruise control adaptief met Stop&Go | Navigatiesysteem full map | Voorstoelen verwarmd
- 2021
- 56.976 km
€ 29.900
Lees ook
Nieuws
Hyundai komt met sportief aangeklede Business Editions
Op Zoek Naar
Goedkoper dan huren: roadtrip met een auto voor €2.500 die je daarna weer verkoopt
Achtergrond
SUV of stationwagon: occasionprijzen Hyundai ix35/Tucson en i40 Wagon vergeleken
Nieuws
Hyundai Tucson viert twintigste verjaardag met feestuitvoering
Autotest