Gereden: Hyundai Tucson

Hyundai Tucson
Hyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson
Hyundai noemt de Tucson (spreek uit als toeson) een urban SUV; gericht op mensen die zelden tot nooit het terrein ingaan, maar wél de uitstraling van zo'n stoere kar wensen.
Hyundai noemt de Tucson (spreek uit als toeson) een urban SUV; gericht op mensen die zelden tot nooit het terrein ingaan, maar wél de uitstraling van zo'n stoere kar wensen.
De verwachting is dan ook dat de 2WD-variant in Nederland de helft van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Toch staat de Tucson ook in het terrein zijn mannetje. De Tucson profiteert ten opzichte van een personenauto van de grotere bodemvrijheid, de relatief lange wielbasis (2,63 meter) en het absorbtievermogen van het onderstel (onafhankelijke ophanging rondom; McPherson vóór en dual-link achter).
We rijden in een StyleVersion (de uitvoering met 4WD) met onder de motorkap 2.0 diesel. In de bochten zorgt de vierwielaandrijving voor extra grip en tractie. Het systeem is niet permanent. In plaats van een tussendifferentieel wordt gebruik gemaakt van een primaire (droge) en secundaire (natte) koppeling bij het achterdifferentieel. In principe zitten alle krachten op de voorwielen. Pas bij gripverlies gaat, gestuurd door allerlei sensoren, tot maximaal 50% naar de achterwielen. Zonder probleem ploegen we ook door wat rullere stukken zand. We hoeven niet eens het tot 40 km/h werkende 4WD-lock in te schakelen. Kortom, je komt een heel eind, al is de Tucson natuurlijk géén echte terreinauto. Als het écht ruig wordt, zal 'ie moeten afhaken.
Op het asfalt rijdt de Tucson niet helemaal zo strak als een personenauto, maar hij komt aardig in de buurt. De fijne besturing reageert behoorlijk direct en de rolneigingen van de koets zijn beperkt. De afstemming van de vering en demping is een mooie mix tussen comfortabel en sportief.
Het uiterlijk speelt een belangrijke rol bij zo'n lifestyle SUV. Wat dat betreft vinden we de Tucson er strak en jong uitzien. De dikke spatbordranden en de beschermplaten aan de onderkant van de portieren maken de 'm lekker stoer. Alleen recht van voren is het zwart van de bumper naar onze mening iets te overheersend.
Flexibel
Zowel voor- als achterin is er niet te klagen over de ruimte. Deze is bovendien flexibel in te delen. De leuningen van de achterbank zijn in twee delen verstelbaar en neerklapbaar (60:40). Dan groeit de laadruimte van 644 tot 1.856 liter, met een vlakke laadvloer. Tel hierbij een keur aan opbergvakjes en –netjes en we kunnen spreken van een hoog interieurcomfort. Achter het niet axiaal verstelbare stuur kun je een goede zitpositie vinden, de bestuurdersstoel is in lengte en hoogte te verstellen.
De prijzen van de Hyundai Tucson beginnen bij 22.295 euro, en dat is zéér scherp. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer zestien inch lichtmetalen wielen, twee airbags, ABS en EBD, centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, elektrisch bedienbare ramen plus buitenspiegels en mistlampen voor. Ten opzichte van de concurrentie, waaronder de Toyota RAV4 en de Mitsubishi Outlander, is de Tucson zomaar een paar duizend euro goedkoper. Tel daarbij de goede rijeigenschappen, de ruimte en de multifunctionaliteit en we kunnen stellen dat Hyundai een zeer geduchte speler heeft in het snel groeiende midi-SUV segment.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 30 (14-21 juli).

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.