Gereden: Ford B-Max
In de basis is de B-Max een Fiesta, dus het verbaast niet dat de rijeigenschappen van de B-Max doen denken aan Fords compacte hatchback. De nieuwe kleine MPV is natuurlijk iets hoger, maar daar voel je nauwelijks iets van. Het extra gewicht dat de B-Max heeft ten opzichte van de Fiesta doet zich wel gelden. De nieuweling voelt wat zwaarder aan en rijdt een tikkie lomer. Toch weet de 1,0-liter driecilindermotor best raad met de auto. Wij rijden met de sterkste versie, die 5 pk minder levert dan in de Focus waarin hij is geïntroduceerd, namelijk 120 pk (de 100 pk-variant is eveneens leverbaar). Het kleine motortje geeft de B-Max volwassen prestaties. Als je het gaspedaal stug in het vloerkleed getrapt houdt, wil de snelheidsmeter uiteindelijk zelfs een kleine 195 km/h aantikken.
Toegankelijkheid sterkste punt
Toegankelijkheid is hét sterke punt van de B-Max. Hij is niet de meest ruime in z'n klasse, maar je komt wel het makkelijkste aan boord dankzij een constructie die traditioneel scharnierende portieren combineert met schuifdeuren achter. Heb je alle deuren geopend, dan valt op dat een B-stijl ontbreekt. Die is er wel, maar hij zit weggewerkt in de portieren. Hierdoor is de instapruimte anderhalve meter breed; kom daar maar eens om bij de concurrentie. Er is maar liefst vijf jaar ontwikkelingswerk gaan zitten in de constructie die Ford op de B-Max toepast. Hoewel Ford hierover in alle toonaarden zwijgt, zou het zomaar kunnen dat we deze echter terugzien op de toekomstige C-Max en S-Max.