Gereden: Fiat Idea
Vlak na de nieuwe Panda komt het Italiaanse volksmerk met een tweede compacte model, het ruimtewondertje Idea. We reden ermee in Italië.
De Italianen plaatsen de Idea onder het kopje 'compacte MPV', een relatief nieuw segment waar de concurrentie opereert met de Opel Meriva en de Toyota Yaris Verso. Kernwoorden: compact, ruim en multifunctioneel. Eigenschappen die een divers koperspubliek moeten aanspreken maar het zijn vooral de jonge gezinnen en jonge mensen in het algemeen waarop de pijlen gericht worden. Een publiek dat relatief meer waarde hecht aan design en normaal gesproken ben je dan bij de Italianen aan het juiste adres – zie de Stilo en de Panda. En juist daar wringt de schoen een beetje bij de Idea; haal de Fiatbadges eraf en niemand die je vreemd aankijkt als je beweert dat deze auto uit een Duitse, Koreaanse of Japanse fabriek is gerold. Fiat kiest met het lijnenspel van de Idea duidelijk de veilige weg en het zal moeten blijken of het gebrek aan eigen gezicht in z'n voor- of nadeel zal gaan werken.
Het vernuft van de 3,93 m lange, 1,70 m brede en 1,66 m hoge Idea zit 'm aan de binnenkant. Door het vele glas rondom is het er in ieder geval lekker licht en dat draagt samen met de lichte meubelbekleding bij aan de ruimtelijke sfeer. De stoelen zijn aangenaam stevig maar de zitting zou wat meer zijdelingse steun kunnen gebruiken. Voor z'n neus treft de bestuurder een massief dashboard met 'hoge' pook en centraal geplaatste meters aan. Links en rechts daarvan zitten klepjes waar je wat spullen onder kwijt kunt. Dan heb je nog 23 opbergvakjes en –bakjes over. We hebben ze niet nageteld en ook aan het uitproberen van de 32 verschillende interieurconfiguraties zijn we niet toegekomen. Natuurlijk hebben we wel het nodige met de stoelen en achterbank kunnen schuiven. Zo is de achterbank in twee ongelijke delen (40/60) verdeeld en kun je die naar voren of achteren verschuiven. De leuning kun je in een hoek van 45 graden zetten en als de leuning van de passagiers- of bestuurdersstoel (!) plat gaat, kun je helemaal riant languit liggen. Het meubilair achterin is ook opklapbaar waardoor er een grote laadruimte van 1.420 liter ontstaat (normaal 320 l). Helaas kun je de stoelen niet verwijderen of in de laadvloer laten verdwijnen. Een praktisch missertje.
In eerste instantie is de Idea leverbaar met twee motoren, een 1.4 16V van 95 pk en een 70 pk sterke 1.3 16V Multijet common raildiesel. In het voorjaar van 2004 komen daar nog een 1.2 16V (80 pk) en een 1.9 JTD 8V Multijet met 100 pk bij. Later volgen nog een 1.8 met 140 pk en een 150 pk sterke JTD. Wij maakten de meeste kilometers met de kleine diesel en behalve wat rumoer bij het optrekken, doet deze motor z'n werk in betrekkelijke rust. Op snelwegtempo is hij zelfs aangenaam stil en rijd je voordat je er erg in hebt harder dan toegestaan. Toch is het geen uitgesproken vlotterik, dan ben je met de 1.4 benzine beter bediend. Het onderstel is afkomstig van de Punto en die heeft wat moeite met korte oneffenheden, waarop 'ie wat luidruchtig reageert. Verder is de Idea mooi neutraal en ook in bochten zul je niet door de auto worden verrast. Minpuntjes vonden wij de te kleine buitenspiegels en de erg ver van het stuurwiel geplaatste hendels. We kunnen concluderen dat Fiat met deze Idea een nuttige toevoeging aan haar modellenreeks heeft gedaan. Fiat verwacht in 2004 zo'n 3.500 Idea's aan de Nederlandse consument te brengen. Een uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek no. 44 van 22 oktober.
Prijzen1.4 16V1.3 16V JTD
Active € 16.000 € 19.500
Dynamic € 16.850 € 20.400
Emotion € 18.750 € 22.100