Gereden: Fiat 500L met nieuwe motoren
Naast de toevoeging van een extra hip aangeklede Beats Edition is de Fiat 500L voortaan ook leverbaar met een 120 pk sterke Multi-Jet-diesel en een even sterke 1.4 T-Jet turbomotor als alternatief voor de zuinige, maar niet bijster geraffineerde Twin-Air tweecilindermotor met 105 pk.
Al na enkele meters rijden wordt duidelijk dat deze motor een zegen is ten opzichte van de pruttelende tweecilinder. De turbomotor doet zijn werk bijzonder beschaafd en begint er al bij lage toerentallen enthousiast aan te sleuren. Het soepele karakter van de motor zorgt ervoor dat je niet snel het gevoel hebt dat je vermogen tekortkomt. Bovendien produceert hij een lekker sportief geluidje en zorgt hij ten opzichte van de Twin-Air-motor voor veel meer rust in het interieur.
Er zijn beduidend minder vibraties voelbaar en bij 120 km/h draagt de motor krap 3.000 toeren per minuut. Ondanks de hoge bouw met groot frontaal oppervlak valt het met het windgeruis ook alleszins mee, zodat het lekker stil is aan boord. Comfort wordt door de 500L met een hoofdletter C geschreven. De vering weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden, waarvan het Italiaanse wegdek waarop we de eerste meters maken er een hoop heeft.
Weinig dynamiek
De keerzijde van al dat comfort is dat de 500L qua dynamiek duidelijk zijn meerdere moet erkennen in zijn aartsrivaal, de Mini Countryman. Of dat een nadeel is, moet ieder voor zich bepalen; het is maar net wat je zoekt in een auto.
De hoge koets (net als bij de Trekking is het onderstel met 2 cm verhoogd om wat beter uit de voeten te kunnen buiten de gebaande paden) rolt redelijk om de lengteas in snel genomen bochten, maar de grootste dwarsligger bij een sportieve rijstijl is toch wel de besturing. Die doet erg kunstmatig aan en het stuur laat zich wel erg licht ronddraaien. Waarom deze auto een City-stand heeft, waarin de besturing nóg lichter werkt om het manoeuvreren op lage snelheid te vereenvoudigen, is ons dan ook een raadsel.
Een ander belangrijk minpunt in geval van de 1.4 T-Jet is zijn prijskaartje. De auto heeft last van een pittig gemiddeld verbruik van 6,9 liter per 100 km en de overeenkomstig hoge CO2-uitstoot van 159 gram per kilometer. Daardoor moet je minimaal 25.395 euro op tafel leggen, wat neerkomt op een meerprijs van 7.100 euro ten opzichte van de basisversie van de Twin-Air. En dat maakt deze motorisering in ons land praktisch onverkoopbaar. Doodzonde, want de 1.4 turbomotor is de 500L op het lijf geschreven.