Gereden: Ferrari 612 Scaglietti

Snelste vierzitter ter wereld

Ferrari 612 Scaglietti
Ferrari 612 ScagliettiFerrari 612 ScagliettiFerrari 612 ScagliettiFerrari 612 ScagliettiFerrari 612 Scaglietti
Het uiterlijk valt niet direct bij iedereen in de smaak. De rijkwaliteiten zijn echter onovertroffen. Wie oog in oog staat met de Ferrari 612 Scaglietti, kan niet anders dan onder de indruk zijn.
Het uiterlijk valt niet direct bij iedereen in de smaak. De rijkwaliteiten zijn echter onovertroffen. Wie oog in oog staat met de Ferrari 612 Scaglietti, kan niet anders dan onder de indruk zijn.
Ja, het is een vierzitter. Een zogeheten 2+2. Wij vinden echter dat de nieuwe GT van Ferrari de kwalificatie 2+2½ verdient. Want door de auto 13,9 cm langer te maken dan zijn voorganger, de 456, is er achterin niet alleen meer beenruimte ontstaan, maar tevens 70 mm extra hoofdruimte gecreëerd.
De mooiste plaats in deze door Pininfarina ontworpen Gran Turismo is de bestuurdersstoel. Daar zit je natuurlijk het beste. Met je voeten op de juiste afstand bij de pedalen en in je handen het ergonomisch vormgegeven axiaal en lateraal verstelbare stuur, waarop in het midden het steigerende paard prijkt. Aan beide zijden daaronder knoppen voor de schakelmodus, CST en de boordcomputer. In de Scaglietti F1 zitten achter het stuur de flippers om manueel, of beter gezegd met de vingertoppen, te kunnen schakelen.
We brengen de 12 zuigers in beweging, die in het aluminium blok onder de motorkap huizen. Dat gaat gepaard met een schitterend en tegelijkertijd opzwepend geluid. Door de huidige emissie-eisen gaat er echter veel van het prachtige motorgeluid verloren.
Haalt ie de 320?
Op de snelweg kan het feest losbarsten. Maar we zijn niet de enigen op de tolweg. Het gaat dus niet lukken om te testen of deze snelste vierzitter ter wereld werkelijk in staat is 320 km/h op de teller te zetten. Als er even een gat valt, tikken we twee keer tegen de linker flipper om de bak, die nu op manual/sport staat, in 3 te zetten. Dan gaat bij 120 km/h het gas op de plank. De 612 schiet weg. 200 km/h is een peulenschilletje. De zesde versnelling tikken we aan bij 260 km/h, dan wordt het hoog tijd om de geventileerde remschijven (voor 345 mm en achter 330 mm) aan te pakken met de viercilinder remklauwen. Prachtig zo sterk als de bijna 5 meter lange en 1840 kilo zware 2+2 vertraagt en daarbij keurig horizontaal blijft.
Bij de 612 Scaglietti is voor het eerst in de geschiedenis CST (Control for Stability and Traction) in een Ferrari gemonteerd. Wie sportief wil rijden heeft de keus om de CST van normaal in de sportstand te zetten. Wie echt denkt dat hij in staat is de 540 pk in bedwang te houden, kan het systeem uitschakelen door de CTS-knop op het stuur in te drukken. Houd er dan wel rekening mee dat je aan 300.000 euro net niet genoeg hebt om een nieuwe Scaglietti F1 te kopen en dat er nu al een levertermijn is van bijna 2 jaar.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 14 (24-31 maart).

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.