AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden en filmpje: Citroën C5
41
Citroëns middenklasser moet weer spannend worden, maar tegelijkertijd ook een heel stuk beter dan de vorige C5. Of dat is gelukt, kunnen we u vertellen na een dagje sturen in Portugal.
De C5 moest het vooral hebben van zijn gunstige prijs/ruimte-verhouding. Kwalitatief was het geen hoogvlieger en enig spoor van de oude Citroën-extravagantie zocht je al helemaal tevergeefs. Citroën heeft zich dat terdege gerealiseerd en alles op alles gezet om van de nieuwe C5 een begeerlijke auto te maken. En het moet gezegd, met zijn concave achterruit en echte sedan-lijnen is het een indrukwekkende verschijning. En nog veel verrassender is het interieur; de materialen en afwerking zijn op het niveau van de betere Duitsers, terwijl de vormgeving net wat frisser is.
De hydropneumatische ophanging is niet langer standaard; Citroën denkt dat niet iedereen daar behoefte aan heeft en er dus ook niet voor wil betalen. We rijden een uitvoering met vloeistofvering; het typische Citroën-karakter is daarin behouden, maar de auto is duidelijk scherper dan bijvoorbeeld de C6. Dat kun je nog verbeteren door de sport-knop in te drukken, waarbij meteen de besturing wat zwaarder wordt. Enfin, bekijk het filmpje dat we in Portugal schoten.
De volledige rij-impressie van de Citroën C5 staat in AutoWeek 10, die op woensdag 5 maart verschijnt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen