Gereden: Daihatsu Sirion 2

Daihatsu Sirion 2
Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2
Behalve z'n naam heeft de nieuwe Daihatsu Sirion bijna niets met z'n voorganger gemeen. De Siroin 2 is een nieuwe auto voor een nieuw marktsegment.

Behalve z'n naam heeft de nieuwe Daihatsu Sirion bijna niets met z'n voorganger gemeen. De Siroin 2 is een nieuwe auto voor een nieuw marktsegment.

Daihatsu speelt in op de nog steeds groeiende belangstelling voor auto's met MPV-trekken. De Sirion 2 heeft een langere wielbasis dan z'n voorganger. Daardoor is de mogelijkheid ontstaan om meer ruimte te scheppen voor de inzittenden. En van die mogelijkheid hebben de ontwerpers goed gebruik gemaakt. Dat is vooral achterin te merken. De beenruimte achter is dik in orde en ook met de hoofdruimte zit het ook wel goed.
Het dashboard is eenvoudig van opzet, maar de middenconsole springt er wel uit. Dankzij het in metaalkleur uitgevoerde bedieningspaneel van de – standaard - radio/CD speler en het verwarming- en ventilatiesysteem. Het grote halfronde instrumentenpaneel is op de stuurkolom gemonteerd en beweegt dus mee als het stuur hoger of lager wordt gezet. Het stuur zal daardoor nooit het zicht op de instrumenten belemmeren. De toerenteller – als optie leverbaar op de versies met 1,3-liter motor – staat boven op het dashboard. Opberg/aflegruimte lijkt er in eerste instantie niet zoveel te zijn. Maar als je rond kijkt zie je dat er behoorlijk wat aflegruimte is onder het rechter deel van het dashboard en onder de bediening van de ventilatie op de middenconsole. Wat lager komen we ook nog een vakje met klep tegen. En bekerhouders vind je in de portieren. Het zitmeubilair is niet al te ruim bemeten, maar we hebben ook met een compacte auto te maken. Door de binnenruimte die de Sirion 2 biedt verlies je dat gauw uit het oog. De bagageruimte kan in een compacte hatchback niet erg groot zijn, maar hij meet nog altijd 225 liter en is regelmatig van vorm. De zitting achter kun je een stuk naar voren schuiven. Daardoor krijg je achterin een vlak laadvloertje.
Kopers van de Sirion 2 kunnen kiezen uit twee motoren; een 1,0-liter driecilinder en een 1,3 liter viercilinder. De nieuw ontwikkelde driecilinder met 69 pk vermogen en 94 Nm koppel heeft genoeg in huis om de nieuwe Daihatsu een top van 160 te geven en een acceleratie 0-100 in 13,9 s. De driepitter loopt mooi regelmatig en zonder hinderlijke trillingen. Met de viercilinder die 87 pk vermogen heeft en 120 newtonmeter koppel ontwikkelt, gaat het natuurlijk allemaal vlotter: top 170; 0-100 in 11,3 s. Voor alle twee de motorvarianten geldt dat de handgeschakelde vijfbak probleemloos z'n werk doet. De 1,3-liter machine kan ook gecombineerd worden met een schokvrij schakelende viertrapsautomaat. De topsnelheid is in dat geval 165; optrekken van 0-100 vraagt 13 tellen. Met welke uitvoering van de nieuwe Sirion je ook rijdt, hij vervoert z'n inzittenden comfortabel en ligt zo zeker en stabiel op de weg dat je het gevoel krijgt met een grotere auto te rijden. De besturing werkt niet te licht, maar voelt ook niet erg strak aan.
Begin februari staat de nieuwe Sirion bij de dealers. Tegen die tijd zijn natuurlijk ook de prijzen bekend.

Het volledige rijverslag van de Daihatsu Sirion 2 staat in AutoWeek 51, die woensdag 8 december in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.