AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Chevrolet Matiz
Er is flink werk gemaakt van de tweede editie van de Matiz. Bij de eerste aanblik lijkt het een facelift, maar wie er mee rijdt, weet beter.
Er is flink werk gemaakt van de tweede editie van de Matiz. Bij de eerste aanblik lijkt het een facelift, maar wie er mee rijdt, weet beter.
De opzet van de carrosserie is hetzelfde gebleven: nog steeds een relatief hoge vijfdeurs hatchback. Het dashboard is van een geheel vernieuwde opzet: direct voor de bestuurder, bovenop de stuurkolom, zien we alleen een dispay met waarschuwings- en controlelampjes. De meters en klokken zitten in het midden van de auto, boven de middenconsole. Hiermee lijkt Daewoo mee te gaan met een designtrend. Wat is er toch mis met een compleet en goed afleesbaar instrumentarium recht voor de bestuurder?
Het is een fabeltje dat auto's met compacte buitenmaten vanbinnen groot zijn. Chevrolet bewijst het nog maar eens met deze Matiz. Hij is gewoon klein. Natuurlijk, bij een kleine auto zul je als fabrikant efficiënt moeten omspringen met de overgebleven binnenruimte en dat hebben de ontwerpers van GM Daewoo Auto & Technology (waar de auto ontwikkeld is) dan ook gedaan, maar verwacht geen zeeën van ruimte. Om te voorkomen dat de auto met z'n beperkte lengte en breedte claustrofobische angsten oproept, hebben de Koreanen het in de hoogte gezocht. Aan de afstand tussen stoelzitting en hemelbekleding mankeert namelijk niets. Verder kan de inhoud van het 170 liter metende achterbakje vergroot worden tot 845 door de in twee delen neerklapbare achterbankleuning plat te leggen. Allemaal leuk en aardig, maar mensen met een lengte van boven de 1,80 meter hebben het in dit compacte wagentje niet echt gemakkelijk.
Het is een fabeltje dat auto's met compacte buitenmaten vanbinnen groot zijn. Chevrolet bewijst het nog maar eens met deze Matiz. Hij is gewoon klein. Natuurlijk, bij een kleine auto zul je als fabrikant efficiënt moeten omspringen met de overgebleven binnenruimte en dat hebben de ontwerpers van GM Daewoo Auto & Technology (waar de auto ontwikkeld is) dan ook gedaan, maar verwacht geen zeeën van ruimte. Om te voorkomen dat de auto met z'n beperkte lengte en breedte claustrofobische angsten oproept, hebben de Koreanen het in de hoogte gezocht. Aan de afstand tussen stoelzitting en hemelbekleding mankeert namelijk niets. Verder kan de inhoud van het 170 liter metende achterbakje vergroot worden tot 845 door de in twee delen neerklapbare achterbankleuning plat te leggen. Allemaal leuk en aardig, maar mensen met een lengte van boven de 1,80 meter hebben het in dit compacte wagentje niet echt gemakkelijk.
Heldenacties
Net als bij de vorige editie is de nieuwe Matiz ook weer met twee motoren verkrijgbaar: een driecilinder 0,8-liter en een vierpitter met een cilinderinhoud van één liter. Beide krachtbronnen zijn flink onder handen genomen. Chevrolet geeft hogere vermogens op terwijl gelijkertijd de brandstofconsumptie is teruggebracht. De 52 pk van de driecilinder zijn net aan toereikend. Deze vrij rumoerige machine moet behoorlijk op toerengehouden worden om nog enigszins met het verkeer mee te kunnen komen. Zelfs het inhalen van een bestelbus valt al snel onder de noemer "heldenacties". Maar goed, daar staat tegenover dat je volgens fabrieksopgave slechts 5,2 liter benzine nodig hebt om 100 kilometer af te leggen. Beter gaat het met de 66 pk sterke viercilinder. Deze is een stuk levenslustiger en niet onbelangrijk: hij laat nauwelijks van zich horen, zelfs wanneer je hem flink de sporen geeft, blijft het rustig. Oké, toegegeven: hij gebruikt dan wel iets meer brandstof, maar met een opgegeven waarde van 5,6 liter per 100 km is dat nog steeds erg gunstig.
De nieuwe Matiz is niet duurder geworden. Voor 7.995 euro heb je al een 0.8 en voor 8.300 euro staat de 1.0 in de prijslijst.
Net als bij de vorige editie is de nieuwe Matiz ook weer met twee motoren verkrijgbaar: een driecilinder 0,8-liter en een vierpitter met een cilinderinhoud van één liter. Beide krachtbronnen zijn flink onder handen genomen. Chevrolet geeft hogere vermogens op terwijl gelijkertijd de brandstofconsumptie is teruggebracht. De 52 pk van de driecilinder zijn net aan toereikend. Deze vrij rumoerige machine moet behoorlijk op toerengehouden worden om nog enigszins met het verkeer mee te kunnen komen. Zelfs het inhalen van een bestelbus valt al snel onder de noemer "heldenacties". Maar goed, daar staat tegenover dat je volgens fabrieksopgave slechts 5,2 liter benzine nodig hebt om 100 kilometer af te leggen. Beter gaat het met de 66 pk sterke viercilinder. Deze is een stuk levenslustiger en niet onbelangrijk: hij laat nauwelijks van zich horen, zelfs wanneer je hem flink de sporen geeft, blijft het rustig. Oké, toegegeven: hij gebruikt dan wel iets meer brandstof, maar met een opgegeven waarde van 5,6 liter per 100 km is dat nog steeds erg gunstig.
De nieuwe Matiz is niet duurder geworden. Voor 7.995 euro heb je al een 0.8 en voor 8.300 euro staat de 1.0 in de prijslijst.
De volledige rij-impressie van de Chevrolet Matiz staat in AutoWeek 15, die vanaf woendag 6 april in de winkels ligt.
Plaats een reactie