Gereden: Cadillac CTS

Cadillac CTS
Met de ATS liet Cadillac zien dat het best een auto kan maken die aansluit bij de wensen van Europa. Nu waagt het Amerikaanse luxemerk een segment hoger een aanval met de nieuwe CTS. Kan die meekomen in dit door Duitse merken gedomineerde segment?

Echt makkelijk gaat het niet voor Cadillac op ons continent. Niet dat de auto's niet goed zijn, maar in Europa gelden nu eenmaal andere eisen. Een diesel of zuinige benzinemotor zijn bijvoorbeeld onmisbaar. Allebei dingen die de ATS niet heeft en de ambities van de middenklasse zakensedan flink bemoeilijken. Maar een segment hoger, in het E-segment, is een vermogende motor vaak juist prettig.

En vermogend is de nieuwe CTS hoe dan ook. Want net als z'n kleinere broertje begint het feest pas bij 276 pk, beschikbaar uit een moderne 2,0-liter viercilinder turbomotor. Daarbij is de CTS flink gegroeid, met tien centimeter meer lengte is de Caddy niet langer een van de kleinere auto's in het segment. Hebben de Amerikanen dan eindelijk een winnende formule gevonden?

Nou, op papier is de tweeliter dan wel modern, maar in de praktijk voelt-ie een stuk minder high-tech. Sowieso moet het blok eerst even op gang komen, er is een duidelijke vertraging tussen het indrukken van het gaspedaal en het moment dat de CTS er daadwerkelijk vandoor gaat. Dat wordt door de soepele, maar zeker niet supersnelle zestraps volautomaat nog eens extra benadrukt. En dan klinkt de turbomotor ook nog eens vrij industrieel, het is zeker niet de mooiste soundtrack die ooit uit een viercilinder kwam. Maar, als de CTS eenmaal op gang is dan zet de E-segmenter ook wel serieuze stappen. De motor heeft altijd genoeg reserve om de toch vrij forse sedan aan aansprekende prestaties te helpen.

Alles weten over de nieuwe Cadillac CTS? De volledige rijtest lees je in AutoWeek 15, die vanaf 9 april in de winkel ligt. Bovendien zie je binnenkort de video-impressie op autoweek.nl

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.