Gereden: Cadillac ATS Coupé
Aan de gebruiksvriendelijkheid van het interieur valt nog veel te verbeteren, zo blijkt. De twee zitplaatsen achterin zijn lastig bereikbaar. Niet alleen door de smalle instap, een bekend euvel bij coupés, maar ook doordat de gordel van de voorstoel heel onhandig diagonaal de toegang blokkeert. Wie eenmaal achterin zit, heeft de kin op de borst: de hoofdruimte is hier erg krap en de beenruimte houdt ook niet over. In de kofferbak gaat het er al net zo teleurstellend aan toe. Deze is met 295 liter inhoud ronduit klein.
Eenmaal op weg laat de ATS Coupé zich van zijn beste kant zien. Vergeet de zwabberende wegligging van Amerikanen uit het verleden; deze auto kan zich meten met de Duitse topmerken. Cadillac nam bij de ontwikkeling van de ATS de BMW 3-serie als uitgangspunt en dat is duidelijk te merken. Een relatief laag zwaartepunt, een mooie gewichtsverdeling en een heerlijk stijve carrosserie leiden tot een voorbeeldig weggedrag. Als hij in het grensgebied komt, blijkt hij bovendien relatief eenvoudig te corrigeren. Verder valt op dat de besturing van dit GM-product heerlijk direct is en goed communiceert met de bestuurder.
Tot zover het goede nieuws, want er is één punt waarop het onderstel echt teleurstelt. Dat is het veercomfort. Op één of andere manier verwacht je van een Amerikaan toch altijd nog een goedmoedig veerkarakter, maar met deze Cadillac kom je van een koude kermis thuis. Het gaat er simpelweg te hard aan toe, harder zelfs dan bij de Duitse concurrenten in zijn segment.
De ATS is de kleinste coupé die Cadillac ooit heeft gemaakt, en ook zijn 2,0-literturbo is bescheiden. De cijfers van deze krachtbron zijn indrukwekkend: een vermogen van 276 pk en een koppel van 400 Nm. Toch wordt die belofte van heel veel motorkracht in de praktijk niet helemaal waargemaakt. De ATS Coupé is best snel, maar je hoort en voelt dat het de viercilinder niet gemakkelijk afgaat topprestaties te leveren. Ook het karakter van de zestrapsautomaat speelt hierbij een rol. Die veroorzaakt onrust door te traag te reageren op de kickdown, en soms nerveus te zoeken naar de ideale versnelling.
De prijzen van de Cadillac ATS Coupé beginnen bij € 53.961 voor de versies met achterwielaandrijving en bij € 64.765 voor de versies met vierwielaandrijving en een extra rijke uitrusting.