Gereden: Cadillac ATS
Cadillac betreedt met de ATS een nieuw segment. Niet eerder maakte het merk zo'n compacte sedan, in de prijsklasse van rond de 50 mille. De nieuwkomer maakt een Cadillac dan ook voor veel meer mensen bereikbaar, want het goedkoopste model was tot nu toe de CTS, die voor dik 70 mille in de prijslijst staat.
De nieuwe ATS is alleen al in zijn vormgeving zo origineel, dat hij zich makkelijk kan onderscheiden van de gevestigde orde bij de Europese premium sedans. Je moet er van houden, die extravagante vormgeving met veel chroom en hoekige vormen en scherpe lijnen, maar Audi en Mercedes lijken ineens wel heel erg saai vergeleken met deze Amerikaan.
Binnenin gaat het er eveneens chique aan toe met een met hoogglans zwarte lak en matchromen accenten in het met leer beklede dashboard. Zo'n beetje alle geavanceerde rijhulpjes waarover de Duitse concurrentie beschikt, heeft de ATS ook, inclusief een head-up display. Maar het is vooral het hightech infotainment dat aandacht trekt in het interieur. Dit zogenaamde CUE-systeem laat zich desnoods met een iPad vanaf de achterbank bedienen.
De ATS is verder een mooi compact gebouwde, sportief ogende sedan met genoeg zitruimte voor vier volwassenen. De kofferbak is minder praktisch, want allesbehalve rechthoekig en de laadvloer is niet helemaal vlak.
Tijdens een eerste kennismaking in Duitsland maakt de ATS duidelijk dat hij de Autobahn en zelfs de Nürburgring aan kan. Met zijn potente 2,0 liter benzinemotor, de directe en precieze besturing en het koersvaste karakter begeeft hij zich inderdaad op het niveau van de Duitse concurrentie. De BMW 3 Serie verslaat hij echter niet. Het onderstel is daarvoor te weinig verfijnd en de besturing zou communicatiever moeten zijn.
De volledige rij-impressie met de Cadillac ATS is te lezen in AutoWeek 44, die vanaf woensdag 31 oktober in de winkels ligt.