AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW X1
69
Als het aan Duitse autofabrikanten ligt, is er nog ruimte genoeg voor allerlei leuke nichemodellen. Als onderdeel van die levensinstelling brengt BMW de X1 op de markt. Wij proberen hem.
Van de premium-merken is BMW dan wel de eerste die in dit segment met een suv komt, in de autowereld in zijn algemeen natuurlijk niet. Voorlopig lijkt een luxe uitgevoerde Volkswagen Tiguan een prima concurrent, en we hebben vaak genoeg geschreven dat VW zelf al laat was. Maar kopers van bijvoorbeeld een Kia Sportage zullen hun auto vermoedelijk niet hebben aangeschaft 'omdat BMW nog niets te bieden had'. Kijken we naar de standaard concurrentie dan is het merk dus weldegelijk de eerste met een C-segment SUV. Maar wacht, we mogen de X1 van BMW geen SUV noemen. En nog los van rare termen als SAV, is het BMW zelfs gelukt om een Europese typegoedkeuring te krijgen als station/sedan. Het moet niet gekker worden.
Achterwielaandrijving
In het echt is de auto lager dan op de foto. 'Audi A3 Sportback Allroad' is onze eerste gedachte. Dit model bestaat wel niet, maar dat zou 'de' concurrent zijn. Meer dan de nog te verschijnen Q3. Binnenin de auto verdwijnt dat idee weer. Hier krijg je toch een echt SUV gevoel: hoge zit, goed overzicht. De X1 is als eerste X-model ook verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving (S-drive), maar omdat die iets later op de markt komt, konden we vooralsnog alleen met de 2.0d met 4WD op pad.
De X1 voelt meteen als een BMW en rijdt beduidend beter dan bijvoorbeeld de oude X3. Hij biedt een veel directere besturing en ligt veel strakker op de weg. Voor de passagiers is het relatief harde onderstel wellicht een nadeel, maar eenmaal achter het stuur verdwijnt die klacht meteen. Niet merkwaardig als we kijken wat de Duitsers flikken met een mastodont als de X6, maar daardoor niet minder indrukwekkend.
Lees de volledige rij impressie in AutoWeek 41, die woensdag 7 oktober verschijnt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
BMW X1 mag zich ook bewijzen bij Koninklijke Marechaussee
Nieuws
SUV of station: occasionprijzen BMW 3-serie Touring en X1 vergeleken
Nieuws
Prijzen van nieuwe dieselversies voor X1, X2 én 2-serie Active Tourer
Test: BMW iX1 eDrive20 – De goedkoopste nieuwe X1
Designreview