Gereden: Audi S8

Audi S8
Audi S8Audi S8Audi S8Audi S8Audi S8Audi S8
Voor het eerst in de geschiedenis kiest Audi voor een tiencilindermotor; de S8-krachtbron vindt z'n oorsprong in de Lamborghini Gallardo, en dat belooft aansprekende prestaties voor Audi's vlaggenschip.
Voor het eerst in de geschiedenis kiest Audi voor een tiencilindermotor; de S8-krachtbron vindt z'n oorsprong in de Lamborghini Gallardo, en dat belooft aansprekende prestaties voor Audi's vlaggenschip.
De V10 heeft voor de S8 wel een aantal modificaties ondergaan. Een van de belangrijkste innovaties is de toepassing van directe brandstofinjectie, FSI. Audi heeft voor de V10 gekozen, omdat die efficiënter met brandstof omspringt en bovendien compactere afmetingen kent. Een V8 heeft nog handzamere maten, maar om de gevraagde inhoud te bereiken, zou Audi dusdanig grote en zware zuigers en drijfstangen moeten monteren, dat de motor minder gemakkelijk in de hogere toeren zou kunnen klimmen.
De V10 onder de kap van de S8 meet 5,2-liter en levert een indrukwekkend vermogen van 450 pk. Het maximumkoppel bedraagt 540 Nm. Hij houdt het bij 250 km/h voor gezien en volgens de fabriek sprint de S8 in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h.
Fantastische symfomie
De tien cilinders brengen samen een fantastisch klinkende symfonie ten gehore. Die is gelukkig niet alleen door omstanders waarneembaar via de vier ovale uitlaatmonden, maar brengt ook de passagiers van de S8 in vervoering, uiteraard wel met een gepast volume. De donkerbruine klanken dringen het interieur binnen zonder één moment te vermoeien of te irriteren.
Elke kiezelsteen op het asfalt voel je, zeker in de dynamische stand. De carrosserie toont zich op onregelmatige ondergrond opmerkelijk stijf; kraakjes in het interieur blijven uit. Audi beweert dat de torsiestijfheid van de koets van de nieuwe S8 zelfs zestig procent hoger is dan die van de vorige. De Audi voelt heel stabiel en wendbaar aan. De permanente quattro-vierwielaandrijving doet hierbij natuurlijk een belangrijke duit in de zak.
De stuurinrichting heeft een directere overbrenging dan die in de mindere broeders van de S8. Het stuurwiel voelt daardoor een tik zwaarder aan dan dat in de A8 en verleent meer informatie over wat er allemaal onder de 265/35-20-brede banden gebeurt. De reeds genoemde opmerkelijke wendbaarheid van een uit de kluiten gewassen jongen als een S8 komt ook voor een belangrijk deel op conto van het met 1.900 kilo relatief geringe gewicht van de auto.
Imponerend smoelwerk
Een fraai chroomkleurig traliewerk in de grille doet de Audi sportief smoelen, maar niet agressief; de S8 oogt ondanks dat het een beul is sympathiek. Onder de koplampen zitten twee grote luchtinlaten in de bumper, voorzien van een honingraatstructuur grille Wanneer je bij het zien van het imponerende smoelwerk van de S8 nog twijfelt aan z'n potentieel, dan maken de V10-emblemen op de voorschermen daar wel een einde aan.
Dat de standaarduitrusting luxueus is, laat zich raden. Wat te denken van een airco met vier gescheiden klimaatzones, in alle richtingen te verstellen voorstoelen en een elektrisch sluitende achterklep. Optioneel is een B & O-geluidsinstallatie.
De S8 kost 136.900 euro en staat volgend voorjaar in de showroom.
De volledige rij-impressie met de Audi S8 staat in AutoWeek 51, die op 14 december in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.