Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Audi S8

Gereden: Audi S8
Gereden: Audi S8Gereden: Audi S8Gereden: Audi S8Gereden: Audi S8Gereden: Audi S8Gereden: Audi S8
  • Maurice de Bouvère
  • Nieuws
9 december 2005 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor het eerst in de geschiedenis kiest Audi voor een tiencilindermotor; de S8-krachtbron vindt z'n oorsprong in de Lamborghini Gallardo, en dat belooft aansprekende prestaties voor Audi's vlaggenschip.
Voor het eerst in de geschiedenis kiest Audi voor een tiencilindermotor; de S8-krachtbron vindt z'n oorsprong in de Lamborghini Gallardo, en dat belooft aansprekende prestaties voor Audi's vlaggenschip. De V10 heeft voor de S8 wel een aantal modificaties ondergaan. Een van de belangrijkste innovaties is de toepassing van directe brandstofinjectie, FSI. Audi heeft voor de V10 gekozen, omdat die efficiënter met brandstof omspringt en bovendien compactere afmetingen kent. Een V8 heeft nog handzamere maten, maar om de gevraagde inhoud te bereiken, zou Audi dusdanig grote en zware zuigers en drijfstangen moeten monteren, dat de motor minder gemakkelijk in de hogere toeren zou kunnen klimmen. De V10 onder de kap van de S8 meet 5,2-liter en levert een indrukwekkend vermogen van 450 pk. Het maximumkoppel bedraagt 540 Nm. Hij houdt het bij 250 km/h voor gezien en volgens de fabriek sprint de S8 in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Fantastische symfomie De tien cilinders brengen samen een fantastisch klinkende symfonie ten gehore. Die is gelukkig niet alleen door omstanders waarneembaar via de vier ovale uitlaatmonden, maar brengt ook de passagiers van de S8 in vervoering, uiteraard wel met een gepast volume. De donkerbruine klanken dringen het interieur binnen zonder één moment te vermoeien of te irriteren. Elke kiezelsteen op het asfalt voel je, zeker in de dynamische stand. De carrosserie toont zich op onregelmatige ondergrond opmerkelijk stijf; kraakjes in het interieur blijven uit. Audi beweert dat de torsiestijfheid van de koets van de nieuwe S8 zelfs zestig procent hoger is dan die van de vorige. De Audi voelt heel stabiel en wendbaar aan. De permanente quattro-vierwielaandrijving doet hierbij natuurlijk een belangrijke duit in de zak. De stuurinrichting heeft een directere overbrenging dan die in de mindere broeders van de S8. Het stuurwiel voelt daardoor een tik zwaarder aan dan dat in de A8 en verleent meer informatie over wat er allemaal onder de 265/35-20-brede banden gebeurt. De reeds genoemde opmerkelijke wendbaarheid van een uit de kluiten gewassen jongen als een S8 komt ook voor een belangrijk deel op conto van het met 1.900 kilo relatief geringe gewicht van de auto. Imponerend smoelwerk Een fraai chroomkleurig traliewerk in de grille doet de Audi sportief smoelen, maar niet agressief; de S8 oogt ondanks dat het een beul is sympathiek. Onder de koplampen zitten twee grote luchtinlaten in de bumper, voorzien van een honingraatstructuur grille Wanneer je bij het zien van het imponerende smoelwerk van de S8 nog twijfelt aan z'n potentieel, dan maken de V10-emblemen op de voorschermen daar wel een einde aan. Dat de standaarduitrusting luxueus is, laat zich raden. Wat te denken van een airco met vier gescheiden klimaatzones, in alle richtingen te verstellen voorstoelen en een elektrisch sluitende achterklep. Optioneel is een B & O-geluidsinstallatie. De S8 kost 136.900 euro en staat volgend voorjaar in de showroom. De volledige rij-impressie met de Audi S8 staat in AutoWeek 51, die op 14 december in de winkels ligt.
  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
Audi Audi A8

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.708
Bekijk nu ⟩
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ Automaat / Leder / navi / Schuifdak

    Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ Automaat / Leder / navi / Schuifdak

    • 2011
    • 257.016 km

    € 20.950

    Audi A8 60 TFSI e QUTTRO Pro Line 449 PK | HD Matrix Laser | OLED | Servo | Bang & Olufsen | Head-up Display | Top view 360° Camera | Massage | Stoelventilatie |

    Audi A8 60 TFSI e QUTTRO Pro Line 449 PK | HD Matrix Laser | OLED | Servo | Bang & Olufsen | Head-up Display | Top view 360° Camera | Massage | Stoelventilatie |

    • 2021
    • 25.745 km

    € 97.490

    Audi A8 QUATTRO 4.2, 99512 Km!

    Audi A8 QUATTRO 4.2, 99512 Km!

    • 2005
    • 99.512 km

    € 19.500

Meer Audi A8 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Als vanouds stopt Mercedes een nieuwe S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Test: Audi A8

Test: Audi A8

108

De facelift die Audi doorvoert bij de A8 is vooral cosmetisch. Bij de plug-inhybride 60 TFSIe-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    43
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    43
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden