Gereden: Audi RS6

Audi RS6
Sinds jaar en dag de bruutste stationwagen op de markt: de Audi RS6 Avant. De Duitsers schroefden het vermogen zowaar terug. Wordt de auto daar ook minder van? Wij knalden vandaag door Zuid-Duitsland.

Het meest opvallende blijft dat Audi twee cilinders van hun RS6 heeft afgehaald. Het vorige model had een 5.0 V10 met twee turbo's, nu doen we het met een 4.0 V8 met eveneens twee turbo's. De auto leverde ook nog eens 20 pk in, we bleven nu steken (ahum) op 560 pk. Maar, de Avant is wel sneller dan zijn voorganger! Dit door het hogere koppel (700 vs 650 Nm) en omdat hij 100 kilo minder weegt. Maar goed, de paar tienden sneller of langzamer naar 100 km/h... Wij merken het verschil echt niet. De RS6 is nog altijd weerzinwekkend snel. Het is vooral boven de 100 of zelfs de 150 km/h waar de auto indruk maakt. Hij dreunt maar door, alleen nu met veel meer kabaal dan voorheen. Audi was al nooit lullig met begrenzen en met optionele pakketten beloven ze dit keer niet in te grijpen voor de teller op 305 km/h staat. Helaas hebben wij tijdens ons testrit veel natte wegen en een hoop drukte dus het was helaas niet haalbaar dit te testen, maar we twijfelen er geen moment aan dat het geen valse claim is. Keer op keer ging de teller zonder moeite richting de 270 km/h en het voelde dan niet bepaald alsof de fut er al uit was.

Evengoed is het interessanter hoe de auto zich op bochtige wegen gedraagt. De vorige RS6 was immers een vrij logge auto. Het verschil blijkt levensgroot. Je kunt op bochtige wegen zeer veel plezier hebben met de RS6. Zelfs op nat. Of moeten we zeggen, vooral op nat? De tractie blijft vanwege het quattro-systeem ongeevenaard bij dit soort omstandigheden. Nu heb je daar weinig aan als je bij het insturen van de bocht over de voorwielen wegglijdt, maar dat bleef redelijk beperkt tot krappe bochten. Een beetje onderstuur kun je bovendien oplossen door gas bij te geven omdat de RS6 over torque vectoring beschikt. Iets wat je weldegelijk merkt. Zodra je glooiend kunt sturen doet de RS6 goed wat je wilt, zodat je vervolgens alle brute kracht naar het vochtige asfalt kunt sturen zonder dat er rare dingen gebeuren. De funfactor is gegroeid. Dat is toch wel een voornaam pluspunt.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 18, die woensdag 1 mei verschijnt. Uiteraard volgt volgende week ook een videoverslag!

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.