Gereden: Audi R8 Plus
Heel moeilijk was het voor Audi natuurlijk niet om een sportievere versie van de R8 te maken. Het merk had immers de gelimiteerde R8 GT al eerder verzonnen. De nieuwe R8 Plus is evenwel een seriemodel. De V10 heeft een kleine vermogensupgrade gehad en levert in de 'Plus' 550 pk. Goed voor een top van 317 km/h en een 0-100 sprint van 3,5 seconden. Nog altijd tijden waar sommige concurrenten in dit segment (Porsche, Nissan) goed raad mee weten, maar je kunt het moeilijk langzaam noemen. We kunnen ons onbeperkt uitleven op een circuit, zodat de grenzen van de auto veilig kunnen worden opgezocht. Meteen valt op dat Audi een grote stap heeft gemaakt met de besturing. Veel communicatiever dan voorheen, veel meer linear ook. Heel goed. Vanwege nachtelijke buien is de baan in de ochtend vrij glad, waardoor we snel ontdekken hoe de balans van de auto is. Bij het insturen glijden we wat over de voorwielen weg op het natte asfalt. Even liften en de motor levert zoveel remmend vermogen dat de kont bruusk omkomt. Stoot gas erbij en je krijgt de R8 in een prachtige vierwieldrift richting de buitenkant van de bocht. Hoezo quattro is saai? De V10 haalt vervolgens door tot 8.500 tpm (geluid!) waardoor de Audi gigantische stappen maakt. Als het circuit opdroogt compenseren we dat door de Audi al remmend de bocht in te smijten. Hup daar komt die kont weer. Gas erop en gaan. Weg is het zware gevoel in de neus, weg is het brave karakter van Audi. Dit is een gruwelijk gave auto. Puntje van zorg: je moet minimaal 246.000 euro meenemen naar de dealer. Neem je genoegen met een V8 dan kan je voor 176.940 euro al terecht.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 46 die woensdag 14 november verschijnt.