Gereden: Alfa Romeo Mito Twinair
Afgezien van de nieuwe Twinair-motor blijven de wijzigingen aan de Mito voor modeljaar 2014 bescheiden. Zo kreeg hij een ander grilletje met chromen omlijsting en de koplampen hebben voortaan een zwarte ondergrond, ontleend aan het topmodel QV. Ook bij het instappen valt op dat de Alfa-designers zich er redelijk gemakkelijk vanaf hebben gemaakt bij deze facelift. Afgezien van vier nieuwe bekledingscombinaties en het feit dat het dashboard nu ook in zwart-rood en grijs-zwart leverbaar is bleef het interieur grotendeels onaangetast.
Niet onderbemeten
Na het omdraaien van de sleutel komt de tweecilinder pruttelend tot leven. Hoewel de Twinair-motor in de praktijk bepaald niet onderbemeten aanvoelt in deze auto, klinkt het toch een beetje alsof er een bromfietsmotor aan het werk is in het vooronder. Gelukkig stelt het motortje qua loopeigenschappen niet teleur, dankzij de montage van een balansas. Maar het geluid dat hij daarbij produceert is net iets te prominent aanwezig. De tweepitter sméékt je bijna om hem bij zijn lurven te pakken en er een sportieve rijstijl op na te houden. Overigens moet je de zogenoemde DNA-schakelaar daarvoor wel in 'Dynamic' zetten, want in de andere rijmodi zijn de reacties op het gaspedaal wat traag en is de besturing te licht. Op de wegligging is niets aan te merken, mede door de stevig afgestemde vering en demping ligt de kleine Alfa werkelijk als een blok op de weg. Comfortabel is het onderstel echter niet te noemen, de toestand van het wegdek wordt altijd duidelijk doorgegeven. En dan komen we aan bij wat eigenlijk het pièce de résistance van de Mito Twinair zou moeten zijn: het verbruik. Alfa claimt dat hij per 100 kilometer maar 4,2 liter benzine nodig zou hebben, bijna 1 op 24 dus. De praktijk is echter heel anders. Hoewel we nog geen exacte verbruiksmeting konden doen en we af moesten gaan op de boordcomputer, is het gerealiseerde testverbruik dat rond de 1 op 15 schommelde niet om over naar huis te schrijven. Daarbij moeten we de hand echter ook in eigen boezem steken, want dit motortje zweept je nu eenmaal op om het gaspedaal wat dieper in te trappen en dat hebben we dan ook regelmatig gedaan. Je kúnt zuinig rijden met de Mito Twinair als je over veel zelfbeheersing beschikt, maar bij lage toeren gebeurt er erg weinig, dus je moet dan wel een engelengeduld hebben. Onder de 2.000 tpm geeft de tweecilinder niet thuis en zelfs bij dat toerental laat hij stotterend weten niet in zijn element te zijn.
De nieuwe MiTo is er nog altijd vanaf € 15.950 euro, daarvoor krijg je de 78 pk 1.4. De TwinAir Turbo met 105 pk gaat € 17.750,- kosten. Overige prijzen zijn, zoals gezegd, niet bekend.
De volledige rij-impressie met de vernieuwde Alfa Romeo Mito is te lezen in AutoWeek 46, die vanaf woensdag 13 oktober bij de winkels ligt.