Gereden: Alfa Romeo 4C Spider

Eerste kilometers met de Alfa 4C Spider

Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C SpiderAlfa Romeo 4C SpiderAlfa Romeo 4C SpiderAlfa Romeo 4C SpiderAlfa Romeo 4C Spider
Met de zomer voor de deur komt de Alfa Romeo 4C precies op het juiste moment. Zou je zeggen. Maar wie er eentje wil hebben, zal nog tot het einde van het jaar geduld moeten hebben. In Italië hebben we 'm wel alvast voor je kunnen uitproberen.

Het was al lang duidelijk dat Alfa Romeo met een open versie van de 4C zou komen; de Italianen toonden begin 2014 een eerst een concept-versie, het productiemodel volgde in januari van dit jaar.

De verschillen tussen de Coupé en de Spider zitten 'm natuurlijk allereerst in het dak – of, zoals bij de Spider, het gebrek daaraan. Een oprolbaar linnen kapje beschermt je tegen de elementen maar dat verdwijnt bij de echte Spider-rijder zo snel mogelijk in het minuscule kofferbakje achter de motor. Dat daarmee meteen voor ruim een derde is gevuld…

Alfa Romeo geeft de Spider een stel koplampunits mee die veel cleaner ogen dan de drukke led-units van de Coupé, waarbij alles om een zo laag mogelijk wagengewicht draait. De kijkers van de Spider wegen samen zes kilogram meer, waarmee ze een duit in het zakje van 45 kilogram – het extra gewicht van de Spider ten opzichte van de Coupé – doen. Desondanks is de Spider met z'n 940 kilo nog altijd allesbehalve een zwaargewicht. De andere grootste optische wijziging is de motorkap, die zijn raampje is kwijtgraakt.

Aan de onderhuidse techniek veranderde niets. Dus ligt er in je nek nog steeds een 1.750 TBi viercilinder-turbo te grommen, blazen en fluiten. Met zijn 240 pk en 350 Nm schiet die je in 4,5 seconden naar de 100 en trekt-ie door tot boven de 250, al moet-ie voor die laatste meters wel hard werken. Tegen die tijd is het horen en zien je haast vergaan, want motor-, uitlaat- en windrumoer vechten op dit soort snelheden om het hoogste woord.

Qua rijden merken we nauwelijks verschil tussen de Coupé en de Spider. Op zich niet gek; de koolstofvezel monocoque is van zichzelf al dusdanig stijf dat een dakje meer of minder geen of nauwelijks verschil maakt. Verwacht van de 4C geen Lotus Elise-achtige reflexen, daarvoor is de auto te beschaafd met zijn koppelrijke turboblok en soms wat weifelende TCT-automaat. Maar vergis je niet, je kunt desondanks verschrikkelijk tekeer gaan met dit apparaat.


Meer weten over de Alfa Romeo 4C Spider? Binnenkort staat de video online en hou het volgende nummer van GTO Magazine in de gaten!

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.