Gereden: Alfa Romeo 159

Gereden: Alfa Romeo 159
Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159Gereden: Alfa Romeo 159
Alfa Romeo introduceert de nieuwe 159 aan de pers in München, ofwel BMW-city. Dat maakt meteen duidelijk hoe het Italiaanse merk de nieuwe volbloed positioneert.
Alfa Romeo introduceert de nieuwe 159 aan de pers in München, ofwel BMW-city. Dat maakt meteen duidelijk hoe het Italiaanse merk de nieuwe volbloed positioneert.
De Alfa 159 heeft zijn looks in elk geval mee. De neus toont opvallend veel gelijkenis met de Brera, het bloedstollend mooie sportmodel dat volgend jaar zijn opwachting maakt. Het zijprofiel is, met name achter de B-stijl, de Mondeo zoals Ford deze gemaakt had moeten hebben. Alleen de kont van de 159 is duidelijk bedoeld als aandenken aan zijn voorganger. 156-rijders die nog niet aan een nieuwe auto toe zijn, maar toch bij de tijd willen blijven, kunnen de 6 in hun type-aanduiding 180 graden draaien; dan horen ze er – van achteren bezien tenminste – voorlopig weer helemaal bij. Meest in het oog springend aan de 159 zijn wellicht de koplampen. Zulke verchroomde kanonslopen zijn eerder vertoond, maar in dit geval zijn het er twee maal drie. Die bovendien niet worden afgedekt door helder glas, maar helemaal bloot hun neus in de wind steken. Het kan de aerodynamica geen goed doen, maar het ziet er in elk geval erg gelikt uit. Stil Maar goed, we stappen in. Een nieuw, maar toch vertrouwd dashboard. Het is allemaal wat strakker en gladder geworden, maar de per drie opgestelde ronde klokjes en luchtroosters herkennen we uit de voorganger. De 159 komt in zes motorvarianten, maar omdat de tijd beperkt is besluiten wij ons voor deze rijimpressie te concentreren op de motor die volgens de importeur het belangrijkst is voor de Nederlandse markt: de 150 pk 1.9 JTDM. M? Inderdaad. Die M staat voor de nieuwe multijet-techniek. Alfa claimt een hoger rendement, betere prestaties en meer rust. Dat laatste klopt in elk geval. Deze diesel is werkelijk onwaarschijnlijk stil. Onze testrit begint in München, de stad van BMW en de stad van Derrick. "Harry, fahren Sie den Wagen vor!" Hoe zou Derrick hebben gekeken als zijn assistent niet met een BMW, maar een Alfa Romeo voor was komen rijden?  De Beijerse hoofdstad is niet geheel willekeurig gekozen, legt de van BMW afkomstige Alfa-baas Karl-Heinz Kalbfell vilein uit: "Alfa Romeo is de uitvinder van de compacte sportsedan. Het idee is door veel concurrenten nageaapt, en een daarvan zit hier in München." Toch verlaten wij München zo snel mogelijk. Filerijden doen we in Nederland wel weer. Al gauw zijn we de stad uit en op de Autobahn toont de 159 zich een voortreffelijke reisauto. Hij klimt snel naar hoge snelheden en blijft ook daar erg rustig en stabiel. De naald blijft pas steken op de 220 km/h. Maar dan duiken we de Beijerse voor-Alpen in om het klim- en stuurwerk aan de tand te voelen. En ook daar worden we aangenaam verrast. De ophanging van de 159 kent een voortreffelijke balans tussen comfort en sportiviteit. Hij is strak zonder hard te zijn. Je kunt een bocht lekker scherp inzetten en lang gas blijven geven voordat de auto over zijn voorwielen begint weg te schuiven. De Klapperspiegel Het dreigt een kritiekloze lofzang te worden voor de nieuwe Alfa, maar daar gaan we nu een eind aan maken. Want de 159 heeft zeker ook punten waar we minder enthousiast over zijn. Zo zijn de stoelen wat erg vlak voor een auto met dergelijke stuureigenschappen. We hadden graag wat meer zijdelingse steun gehad. En dan toch weer de verrekte rammeltjes. Hoewel de gekozen materialen beter ogen dan die uit de 156, ontdekken we toch diverse onvolkomenheden die tegenwoordig echt niet meer kunnen in welke auto dan ook. Bij gasgeven in scherpe bochten naar links horen we steeds een schrapend geluid rechtsachter. Nadere inspectie leert dat een stuk binnenbekleding van het spatbord loshangt en bij inveren de band raakt. De linker buitenspiegel begint bij zo'n 200 km/h vervaarlijk te klapperen. De rijwind is meer dan het mechaniek aankan. Toch zijn er verzachtende omstandigheden. De productie van de 159 moet namelijk nog beginnen, waardoor wij in een preproductiemodel rijden. Het is dus best mogelijk dat die kinderziektes er straks uit zijn. Er komt keus uit drie benzine- en drie dieselmoteren. De snelste 159 wordt de 3.2 V6 met 260 pk, de krachtigste diesel de 2.4 JTDM met 200 pk. Nederland mag de 159 verwelkomen in de eerste week van oktober. Dan zijn alle motoren leverbaar, op de 1.9 JTS na, die in 2006 volgt. Net als de 156 wordt de 159 leverbaar in drie uitrustingsniveau's, van beneden naar boven 'Impression', 'Progression' en 'Distinctive' genaamd. De soberste uitvoering wordt niet leverbaar op de 3.2 JTS en de 2.4 JTDM. Alfa is tot de conclusie gekomen dat je boven de 200 pk niet meer kunt volstaan met voorwielaandrijving, zodat de 3.2 JTS standaard permanente vierwielaandrijving heeft, Q4 genaamd. Alle uitvoeringen hebben een handbediende zesversnellingsbak, de Selespeed volgt later. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar de importeur mikt op een instapprijs van rond de € 31.000 voor de 2.2 JTS. De Alfa 159 moet vooral een hit in de zakelijke markt worden. Daarom krijgt de koper de eerste drie jaar het onderhoud gratis uitgevoerd.

Een uitgebreidere rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 26 (22-29 juni).