Gemoderniseerd en elektrisch: Renault 17 Electric Restomod x Ora Ïto
Te zien in Parijs
Renault is nog niet klaar met retro. Wat heet: na de moderne knipogen naar de Renault 5 en Renault 4 pakt het merk nu een daadwerkelijke klassieker beet, in de vorm van een Renault 17 die van een dikke laag moderniteit wordt voorzien.
De Renault 17, of R17 in het kort, was een compacte coupé die in 1971 op de markt verscheen. De auto is met zijn schuin aflopende achterkant, scherp gesneden zijruitpartij en typische neus lekker herkenbaar en van dat gegeven maakt de Franse ontwerper Ora Ïto dankbaar gebruik. Die basisvorm is namelijk zo ongeveer het enige wat we nog herkennen aan ‘zijn’ donkerbruine R17, die rondom stevig is gemoderniseerd.
Dat beperkt zich niet tot de bijna verplichte ledkoplampen en doorlopende led-achterlichtbalk, maar strekt zich zelfs uit over de flanken. Die lijken namelijk breder dan het origineel en zijn veel strakker dan voorheen, vooral rond de wielkasten. Daarin treffen we grote, nagenoeg dichte wielen aan en op de deuren moderne ‘camera-buitenspiegels’. De vier kenmerkende ‘klokjes’ die de R17 van nature op zijn dashboard heeft, zijn er nog, maar wel in een geheel nieuwe en wederom veel modernere vorm.
Dat ook de originele benzinemotor moest wijken, zal niemand verbazen. De auto, die fantasieloos ‘Renault 17 Electric Restomod x Ora Ïto’ heet, wordt aangedreven door een 270 pk sterke elektromotor, die volgens Renault nog in geen enkel ander model in gebruik is.
De Renault 17 Electric Restomod wordt in oktober op de autoshow van Parijs getoond, maar de vraag is wat Renault er verder mee wil. Voorafgaand aan de herintroducties van de Renaults 5 en 4 kregen we soortgelijke restomods van die modellen voorgeschoteld, dus wellicht zitten er nog (veel) meer retro-modellen van Renault in het vat. Mogelijk bewandelt Renault eenzelfde route als Opel en Ford met respectievelijk de Manta en de Capri en verschijnt er op den duur een 'sportief' gelijnde SUV met R17-trekjes.