Gebruikte Audi Q5 of A6 Avant, wat is de beste deal?
Prijsvergelijking occasions
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Na zoveel artikelen in deze gelegenheidsrubriek hoeven we niet meer te uit te leggen dat SUV’s het winnen van de traditionele stationwagon. Inmiddels hebben we het occasionaanbod van meerdere merken en modellen geanalyseerd, maar nog niets van Audi. Daarom kijken we deze week naar de A6 Avant en de Q5 SUV. Welke is tweedehands het interessantst?
We zien zo nu en dan dat lezers niet begrijpen dat we modellen uit verschillende segmenten vergelijken. Zonder daar al te diep op in te gaan: SUV’s uit het C-segment schurken meestal tegen het hogere segment aan, zowel qua binnenruimte als qua prijsstelling. Ook in de verkoopcijfers zien we dat de C-SUV de traditionele D-segmenter verdringt.
Bij de Audi is het klip en klaar. De Q5 heeft weliswaar praktisch dezelfde wielbasis als een A4 Avant, maar de laatste nieuwprijzen vertellen het echte verhaal. Een Q5 40 TFSI Pro Line kost nieuw €69.120, een vergelijkbare A6 Avant ‘doet’ €69.034 en een vergelijkbare A4 Avant 40 TFSI Pro line slechts €47.730. Daarom vergelijken we hier een SUV uit het premium-D-segment met een stationwagon uit het E-segment.
Eerste generatie Q5 versus A6 Avant C6
De Audi A6 loopt langer mee dan de Q5, die in 2008 op de markt kwam. Daarom markeert dat jaar het begin van onze zoektocht. Dat is in het nadeel van de A6, want die is op dat moment al vier jaar op de markt. Voor ons geeft dat niets, want misschien is er voordeel te behalen.
Goed, we gaan op zoek. We selecteren bouwjaren tussen 2008 en 2011, het jaar waarin de A6 werd afgelost. Meestal kiezen we in deze rubriek voor een kilometerstand tot 150.000, maar in dit geval verhogen we die tot 200.000, want anders blijft het aantal resultaten wel heel beperkt. Volgens deze criteria vinden we nu 14 A6’en en 24 Q5’s, een prima verdeling.
Nu ter zake. We sorteren het aanbod op prijs van laag naar hoog en constateren tevreden dat we al voor €6.950 in een Audi A6 Avant 2.0 TFSI uit 2011 stappen. Dat is een scherpe prijs, maar ook voor € 7.744 lukt het. De eerste Audi Q5 2.0 TFSI Quattro (2009, 195.852 kilometer) komt pas bij €10.999 in zicht. Helaas nog zonder foto’s, dus we kunnen niet zien hoe mooi hij is. Wel is hij vrij gunstig geprijsd. De tweede Q5 is met €12.950 flink duurder. Het is eveneens een 2.0 TFSI Quattro uit 2009 en hij heeft 176.730 kilometer op de klok. Voor de meerprijs krijg je wel een set heel mooie wielen, al is dat natuurlijk subjectief.
Normaal gesproken zouden we onze focus nu verleggen naar een jongere generatie, tot we iets zien wat het liefhebbershart sneller doet slaan. Voor dezelfde €12.950 als bovenstaande Q5 kun je ook een Audi S6 Avant (2009, 171.144 km) kopen, het model met die machtige 5,2-liter V10. We zeggen niet dat je deze twee auto’s voor hetzelfde geld kunt ríjden, maar kopen lukt dus wel.
Audi A6 Avant C7 versus Q5
Was net de Audi A6 nog in het nadeel, in 2011 maakte hij een flinke inhaalslag. De nieuwe generatie, intern C7 genoemd, kwam ten tonele. De Q5 moest daarentegen nog tot 2017 dienen. We gaan op zoek naar auto’s tussen 2011 en 2017 en hanteren nu een maximale kilometerstand van 150.000. Daarmee zien we dat de nieuwe generatie A6 Avant het gat met de SUV enigszins dicht, maar niet zo ver als we verwachtten. De voordeligste ‘nieuwe’ A6 Avant is een 2.8 V6 FSI uit 2012, met 134.090 gereden kilometers en een prijs van €14.909. Dat is een koopje, want de volgende A6 Avant binnen onze criteria kost net geen 17 mille. De desbetreffende auto is een 2.0 TFSI uit 2013 met 134.400 kilometer. Een Q5 2.0 TFSI Quattro uit 2011, met een aangenaam lage tellerstand van 88.931 kilometer, kost met €17.650 net iets meer. De prijs van deze Q5 is wel relevant voor het overige aanbod; rond de €18.000 slaag je zeker voor een Q5. Als je het budget met €2.000 verhoogt, neemt je kans op een mooie A6 Avant weer toe, maar ook op een Q5 sla je gemakkelijk 20 mille stuk.
Een nieuwe Q5 of nieuwe A6
In 2017 wordt de A6 weer op achterstand gezet door een gloednieuwe Q5. Die zorgt voor een definitieve verschuiving omhoog, want voor minder dan €29.949 krijg je er geen mee. Ja, met meer dan 150.000 kilometer misschien, maar die zoeken we niet. Tot overmaat van ramp is de voordeligste ‘nieuwe’ Audi Q5 een 40 TDI Quattro, waarvoor je jaarlijks zo’n €2.400 aan motorrijtuigenbelasting aftikt. Gelukkig mag een uitvoering met 2.0 TFSI voor slechts één euro meer mee. Dat lijkt ons te overzien, al krijg je wel minder knappe wielen. Maar goed, die zijn wel weer gemakkelijker schoon te maken.
In 2018 werd ook de A6 opgevolgd, en al voor €32.950 rijd je in een occasion uit het tweede bouwjaar. Net als de voordeligste ‘nieuwe’ Q5 betreft het hier een uitvoering met TDI-motor, wat hem voor de meeste gebruikers onaantrekkelijk maakt. De goedkoopste verse A6 Avant met benzineblok is een 45 TFSI met slechts 91.830 kilometer op de teller. Die mag mee voor €33.950.
Inmiddels zijn deze Q5 en A6 afgelost door hun opvolgers, maar die zijn nog zo jong dat we ze voor dit artikel even buiten beschouwing laten. Dat maakt ook niet uit, want de uitkomt is duidelijk. Zoek je een oudere auto voor een gunstige prijs, dan kom je als vanzelf bij de A6 Avant C6 uit. Die heb je zo voordelig in handen dat je je afvraagt waarom iemand een Q5 kiest. Ook de aanzienlijk modernere A6 C7 is ten opzichte van de Q5 aantrekkelijk, omdat je voor een vergelijkbaar bedrag een veel jongere auto rijdt. Wanneer je een nog jongere auto zoekt, kan de Q5 wel een aantrekkelijk alternatief zijn. Zowel een jong gebruikte Q5 als een A6 Avant blijft stevig aan de prijs.