Het aantal ernstige snelheidsovertredingen is de afgelopen jaren flink toegenomen. De meeste overtreders werden op de foto gezet door een flitspaal of gepakt door een trajectcontrole.
Fors meer fikse snelheidsovertredingen
+ 17.000
Vorig jaar waren er ruim 72.000 snelheidsovertredingen van 30 kilometer per uur of meer, tegenover ruim 55.000 in 2015. Dat bevestigt het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant. In 2017 waren er nog een kleine 67.000 fikse snelheidsovertredingen die door het Openbaar Ministerie moesten worden beoordeeld, in 2016 ruim 65.000. Ernstige snelheidsovertredingen worden altijd voorgelegd aan het Openbaar Ministerie, dat dan kan besluiten wat er moet gebeuren.
De stijging is vooral toe te schrijven aan zogenoemde kentekenovertredingen. Dat zijn overtredingen die door middel van een flitspaal of trajectcontrole worden opgemerkt. Het aantal fysieke staandehoudingen door de politie heeft de afgelopen jaren wat geschommeld. "Maar die laten geen heel forse stijging zien", aldus een woordvoerder van het CJIB.
De oorzaak van de stijging is onduidelijk. "We hebben er niet echt een verklaring voor. Dan moeten we gaan raden." Mogelijk dat de digitalisering van het flitspalenpark ermee te maken heeft, zegt ze. Het aantal flitspalen is weliswaar afgenomen, maar de palen die er zijn, staan wel altijd aan. Ook de trajectcontroles, waarmee continu wordt gehandhaafd, kunnen hebben bijgedragen aan de toename.
Lees ook

Longbow Speedster: minder dan 900 kilo en bijna 450 kilometer bereik

Toyota bZ4X als knalharde sportieveling met meer dan 400 pk

Kia EV4 GT is lekker dikke en brutale sportsedan

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?
