Ford Ranger Super Duty: werkpaard met stalen neuzen

Voor het écht mulle zand

Ford Ranger Super Duty
Ford Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super DutyFord Ranger Super Duty

De Ford Ranger is binnen de Nederlandse Ford-gelederen al de absolute koning van de bouwput. Deze Ford Ranger Super Duty bewijst dat de pick-up werkelijk overal zijn handen uit de mouwen kan steken.

In Nederland is bijna geen bos- of zandpad opgewassen tegen de offroadcapaciteiten van de Ford Ranger. Als een XLT-uitvoering niet afdoende is, kun je altijd voor een ruigere Wildtrak, Stormtrak of zelfs Raptor gaan. Ver buiten Nederland is er schijnbaar behoefte aan nog breder inzetbare varianten. We zakken af naar Australië, waar Ford voor de lokale markt de Ranger Super Duty heeft bedacht.

De Super Duty-toevoeging ken je wellicht van extra capabele versies van diverse modellen in Fords F-serie. De Super Duty-versies van de Ford Ranger staan hoger op hun poten, hebben een grotere spoorbreedte en staan op maar liefst 33 inch all-terrainrubber van General Grabber.

Maar er is meer. Voor optimaal zicht rondom – handig in slecht terrein – heeft de Ranger Super Duty extra grote zijspiegels. Je herkent de Rangers Super Duty onder meer aan de grille met grof gaaswerk, het dikke stalen bumperwerk én aan de uitvoeringsnaam die voorop op de motorkap uitgeschreven staat. Bovendien zijn er zaken als bullbars en snorkels beschikbaar. Relevanter nog: het maximum trekgewicht ligt met 4.500 kilo flink hoger dan die van de mildere varianten (3.500 kilo).

Met de extra capabele Super Duty-versies speelt Ford naar eigen zeggen in op de vraag die er vanuit de zakelijke markt is. Die vraag bestaat in Nederland niet of is hier niet groot genoeg, met als logisch gevolg dat de Ranger Super Duty een ruig feestje is dat vooralsnog enkel in Australië wordt gevierd.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.