Ford Ranger: tijdelijk vernieuwd leveringsgamma

Duurder, maar ook meer uitrusting

Ford Ranger Raptor
Ford RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord Ranger: tijdelijk vernieuwd leveringsgamma

Ford herziet tijdelijk het leveringsgamma van de Ranger. De Ford Ranger verliest voorlopig twee uitvoeringen, met als gevolg dat enkel de sportief ingestelde Raptor en de avontuurlijke Wildtrak overblijven. Die smaken worden daarbij ook duurder, maar je krijgt er meer voor terug.

De Ford Ranger was tot voor kort leverbaar als XL, XLT, Wildtrak en Raptor. De XL- en XLT-uitvoeringen verdwijnen tijdelijk van de bestellijst en daarmee is dus ook de 170 pk sterke 2.0 EcoBlue-dieselmotor even niet meer te bestellen. De Raptor was er eerder nog met een 210 pk sterke 2.0 EcoBlue-diesel en met een 292 pk sterke 3.0 Ecoboost-benzinemotor. De Ford Ranger Raptor met dieselmotor is voorlopig ook uit het gamma gehaald. Wat overblijft: de Ranger met benzinemotor en de Wildtrak met 205 pk sterke diesel.

We beginnen bij de variant die misschien wel het meest tot de verbeelding spreekt: de Raptor. Die is er zoals gezegd alleen nog met de 292 pk sterke 3.0 Ecoboost V6, een machine die altijd aan een tientraps automaat is geknoopt. De Ford Ranger Raptor heeft altijd een dubbele cabine, compleet met volwaardige achterportieren dus. Hij wordt ruim €6.500 duurder en wisselt vanaf nu voor €63.825 van eigenaar. Let wel: dat is exclusief btw en bpm, het is immers een bedrijfswagen. Koop je hem particulier, dan ben je minimaal een dikke ton kwijt. De Ranger Raptor is dus duurder geworden, maar de kosten voor de ombouw naar grijs kenteken zijn voortaan bij de prijs inbegrepen. Ook zijn het Raptor Pack en het Stickerpakket voortaan standaard. Wat kleuren betreft valt er weinig te kiezen. De Raptor is nu altijd Conquer Grey gespoten.

Wildtrak

De Ford Ranger Raptor in Wildtrak-uitdossing heeft altijd een 205 pk sterke Ecoblue-dieselmotor en ook die stuurt z'n krachten via een tientrapsautomaat naar de wielen. Hij is er als Super Cab met kleine achterportiertjes en als verlengde Double Cab. Als Super Cab wordt hij €2.805 duurder en kost dan €45.515. Uitgevoerd als Verlengde Double Cab wordt hij maar liefst ruim €13.500 duurder en kost hij voortaan €57.860. De Wildtraks hebben voortaan standaard het Power Pack en het Technology Pack Plus Trailer (Verlengde Double Cab) of het Technology Pack Advanced Trailer (Super Cab). De Super Cab komt daarbij af fabriek zonder achterbank.

Maar waarom?

Is het dan definitief gedaan met de XL- en XLT-uitvoeringen en is de Ranger vanaf nu altijd nog maar in drie smaken leverbaar? Nee, dat is niet het geval. De paar variaties waarin de Ranger momenteel te bestellen is, zijn óf voorraadmodellen óf Rangers die zich al in het bouwproces bevinden en dus al in bestelling staan bij de fabriek. Het gaat hier om modellen die nog zeker dit jaar geleverd kunnen worden en die dus nog niet gepakt worden door de nieuwe bpm-regels die per 2025 in werking treden. Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt de bpm-vrijstelling voor bestelauto's met verbrandingsmotoren immers. De Ranger-wereld gaat er in Nederland weer anders uitzien als de huidige reeks modellen die nog in 2024 geleverd kunnen worden zijn uitverkocht. De XL- en XLT-varianten komen dan waarschijnlijk gewoon terug, maar het is nog niet duidelijk wat de prijzen van de Ranger-line-up onder het nieuwe bpm-regime zullen zijn.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.