AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford Grand C-Max in 't wild
28
Het is alweer twee maanden geleden dat Ford de Grand C-Max onthulde, en sindsdien heeft het merk een radiostilte ingelast om lekker ongestoord te testen. Het merk had echter buiten de AutoWeek-lezers gerekend.
Frank Dokter kwam deze licht gecamoufleerde Grand C-Max tegen in Keulen. Niet geheel toevallig, want hier zit immers ook het hoofdkwartier van Ford. Behalve de zevenzits Grand C-Max van de foto's, komt er ook een op sportievere leest geschoeide vijfzits C-Max.
De Grand C-Max is er dus voor de mensen die meer ruimte en gebruiksgemak willen. De ingenieurs hebben een slim opklapmechanisme voor de middelste zitrij ontwikkeld, waardoor de centrale stoel gemakkelijk onder de andere twee stoelen weggewerkt kan worden. Deze 2+2+2-opstelling vergemakkelijkt de uitstap.
Onder de kap vindt een kleine revolutie plaats. Het nieuwe duo C-Max'en krijgt namelijk de beschikking over de nieuwe Ecoboost-motoren. In de praktijk krijgen de versies met deze motor de STCi-typeaanduiding op het kofferdeksel. Dat staat voor Sequential Turbo Charge Injection. Het vermogen van deze turbomotor is in principe 130, 150 of 180 pk. Het is echter de vraag of de sterkere varianten ook hun weg vinden naar Fords MPV's.
Ford onthulde de C-Max en de Grand C-Max in september op de IAA in Frankfurt, maar dat betekent niet dat we al snel van de MPV's kunnen genieten. Ford heeft aangegeven dat ze pas in de tweede helft van volgend jaar op de markt komen. De Grand C-Max moet dan auto's als de Peugeot 5008 en Renault Grand Scénic van zich afslaan. In 2011 komt de Grand C-Max ook in de Verenigde Staten op de markt.
De Grand C-Max is er dus voor de mensen die meer ruimte en gebruiksgemak willen. De ingenieurs hebben een slim opklapmechanisme voor de middelste zitrij ontwikkeld, waardoor de centrale stoel gemakkelijk onder de andere twee stoelen weggewerkt kan worden. Deze 2+2+2-opstelling vergemakkelijkt de uitstap.
Onder de kap vindt een kleine revolutie plaats. Het nieuwe duo C-Max'en krijgt namelijk de beschikking over de nieuwe Ecoboost-motoren. In de praktijk krijgen de versies met deze motor de STCi-typeaanduiding op het kofferdeksel. Dat staat voor Sequential Turbo Charge Injection. Het vermogen van deze turbomotor is in principe 130, 150 of 180 pk. Het is echter de vraag of de sterkere varianten ook hun weg vinden naar Fords MPV's.
Ford onthulde de C-Max en de Grand C-Max in september op de IAA in Frankfurt, maar dat betekent niet dat we al snel van de MPV's kunnen genieten. Ford heeft aangegeven dat ze pas in de tweede helft van volgend jaar op de markt komen. De Grand C-Max moet dan auto's als de Peugeot 5008 en Renault Grand Scénic van zich afslaan. In 2011 komt de Grand C-Max ook in de Verenigde Staten op de markt.
Had je deze auto's al gezien?

Ford C-MAX 1.0 TITANIUM NAVIGATIE CRUISE CONTROL CLIMATE CONTROL BLUETOOTH TELEFOON MULTIMEDIA VOORBEREIDING PDC ZEER MOOI !! Brgl
- 2016
- 192.496 km
€ 7.940

Ford C-MAX 1.5 Titanium , Automaat, Trekhaak, PDC, Navi, Cruise, Clima, LMV 17 Inch, Bluetooth, Voorruitverwarming, Parkeerhulp
- 2015
- 74.480 km
€ 14.900

Ford C-MAX Focus 2.0-16V Futura
- 2007
- 153.948 km
€ 3.640
Lees ook
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Ford C-Max: spaarzame MPV of slokop?
Op Zoek Naar
Deze gebruikte zevenzitters koop je voor €10.000
Achtergrond
Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro
Occasiontest
Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+
Occasiontest