Ford Focus werd onlangs goedkoper, maar nu weer duurder

Altijd goed uitgerust

Ford Focus

De Ford Focus loopt op zijn laatste benen. In 2025 is het over en uit voor de compacte middenklasser. Begin dit jaar verlaagde Ford in Nederland de prijzen van de Focus met tot bijna 10 procent. Enkele maanden later gaan de prijzen weer omhoog. De prijsstijging is echter niet enorm.

In februari daalden de prijzen van de Ford Focus in Nederland met - afhankelijk van de gekozen motorversie en uitvoering - €2.745 tot  €3.245. De Focus wordt nu weer duurder, maar blijft goedkoper dan hij voor februari was. De prijzen gaan over vrijwel de gehele linie namelijk met €1.000 omhoog. Er is één motorversie uitgezonderd: de sportieve ST-X met 280 pk sterke 2.3 EcoBoost-viercilinder.

De prijsstijging levert de Ford Focus een nieuwe vanafprijs op van €32.995. Voor dat bedrag stap je in een Ford Focus Hatchback met 125 pk sterke mild-hybride 1.o EcoBoost, een machine die z'n krachten via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen stuurt. De bij deze vanafprijs behorende uitvoering: Titanium. Een gelijk geconfigureerde Ford Focus Wagon is er vanaf €34.195. In de Ford Focus is de 1.0 EcoBoost Hybrid ook in combinatie met een zestraps Powershift-automaat te krijgen. Wie voor een automaat kiest, heeft dan de beschikking over meer vermogen: 155 in plaats van 125 pk. Zowel de Focus Hatchback als Wagon is er als Titanium, Titanium X, ST-Line en ST-Line X. De Focus Wagon biedt iets meer keuzemogelijkheden. Wie een Focus Wagon Titanium of ST-Line bestelt, kan uit zowel een automaat als uit een handbak kiezen. Bij de Focus Hatchback vallen deze twee uitvoeringen enkel te combineren met een handbak. Sportieve topversie Focus ST-X - enkel als Hatchback beschikbaar - behoudt z'n vanafprijs van €64.990.

Prijzen Ford Focus - juli 2024

ModelMotorVermogenTransmissieUitvoeringVanafprijs
Focus Hatchback1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenTitanium€32.995
Focus Hatchback1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenTitanium X€34.795
Focus Hatchback1.0 EcoBoost Hybrid155 pkAutomaat, zes versnellingenTitanium X€37.545
Focus Hatchback1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenST-Line€33.995
Focus Hatchback1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenST-Line X€35.795
Focus Hatchback1.0 EcoBoost Hybrid155 pkAutomaat, zes versnellingenST-Line X€38.545
Focus Hatchback2.3 EcoBoost280 pkHandbak, zes versnellingenST-X€64.990
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenTitanium€34.195
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid155 pkAutomaat, zes versnellingenTitanium€36.945
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenTitanium X€35.995
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid155 pkAutomaat, zes versnellingenTitanium X€38.745
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenST-Line€35.195
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid155 pkAutomaat, zes versnellingenST-Line€37.945
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid125 pkHandbak, zes versnellingenST-Line X€36.995
Focus Wagon1.0 EcoBoost Hybrid155 pkAutomaat, zes versnellingenST-Line X€39.745

Uitrusting

Sinds de huidige generatie Ford Focus niet meer als Connected of Trend geleverd wordt, is de €32.995 kostende Titanium-uitvoering de instapper. Die biedt onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, een 13,2 inch groot infotainmentsysteem met navigatie, Apple CarPlay- en Android Auto-ondersteuning, elektrisch bedienbare ruiten rondom, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, adaptieve cruisecontrol, over twee zones gescheiden klimaatregeling, een automatisch dimmende binnenspiegel, led-achterlichten, led-bochtenverlichting en -mistlampen, parkeersensoren voor en achter, Lane Assist en sportstoelen. Ter vergelijking: de Volkswagen Golf is er met 116 pk sterke 1.5 TSI en handbak als naamloze instapper vanaf €34.990. Voor dat geld krijg je 15-inch stalen wielen en reguliere automatische airco (één zone), maar wel standaard een digitaal instrumentarium.

De Titanium X (vanaf €34.795) voegt daar onder meer een 17-inch lichtmetalen wielen, tienvoudig verstelbare bestuurdersstoel en een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium aan toe, en bovendien een achteruitrijcamera, een stel usb-aansluitpunten, sfeerverlichting, een uitgebreid audiosysteem van Bang & Olufsen, een inductielader, Keyless Entry, een middenarmsteun met opbergbak achterin en een ski-luik in de achterbank.

De ST-Line en ST-Line X zijn vooral vanbuiten en vanbinnen sportiever uitgedoste uitvoeringen van achtereenvolgens de Titanium en Titanium X.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.