Ford Escort RS 2000 (1979) - In het Wild
RS 2000 dus met ander front!
Een Ford Escort is – ongeacht de generatie – inmiddels altijd al wel een aardig zeldzame verschijning. Een tweede generatie Escort zeker en dan is dit ook nog eens een bijzondere versie!
We kunnen niet anders stellen dan dat AutoWeek-forumlid 'D oh' een zeer succesvolle spottersperiode achter de rug heeft. Voor de derde keer in korte tijd lichten we daarom een spot van hem uit. Na een prachtige Maserati Ghibli en een bekende Citroën GS Break is het nu de beurt aan een Ford Escort. Niet zomaar eentje, maar een heuse RS 2000!
Zoals veel concurrenten uit die tijd is de Ford Escort Mk2 in betrekkelijk korte tijd als sneeuw voor de zon uit het straatbeeld verdwenen en zijn het vooral de speciale versies die het tot klassieker hebben geschopt. Zo ook dit exemplaar uit 1979, het voorlaatste productiejaar van deze Escort. De RS 2000 was dé Escort als je van sportief rijden hield; deze stond hier namelijk helemaal boven aan de voedselketen. Een voorvader van de diverse Escorts en Focussen die later de RS-badge op zich gedrukt kregen.

Geen typeplaatje achterop, maar de spoiler verraadt een sportieve inborst.
Net als bij die nazaten was deze RS in één oogopslag als zodanig te herkennen, vooral dankzij zijn opvallende front. Hij kreeg namelijk een schuin aflopende neus met dubbele koplampen erin, waar de minder bedeelde Escorts gewoon een meer klassieke platte neus hadden. Wat sportiever bumperwerk en een spoiler op de achterklep waren ook van de partij, net als optioneel lichtmetalen wielen. In het interieur werd je getrakteerd op een stevige zit dankzij sportstoelen van Recaro. Zoals de naam RS 2000 al aangeeft, kwam de kracht van een 2.0, een 110 pk sterke viercilinder die hem in net geen 9 seconden van 0 naar 100 km/h bracht en waarmee een topsnelheid van 180 km/h mogelijk was.
Anno 2023 maak je daar zeker geen indruk meer mee, maar daar is het nu ook helemaal niet meer om te doen. Dit is gewoon een heel leuke klassieker, een belangrijk onderdeel van Fords sportieve geschiedenis. Gelukkig ontfermt iemand zich er nog over, inmiddels alweer ruim zes jaar. Perfect is hij niet, maar voor zijn leeftijd en ongetwijfeld soms wat rumoerige bestaan staat de RS 2000 er nog leuk bij. Hou hem op de weg en laat hem alsjeblieft niet zoals veel andere Escorts Mk2 kaal gestript worden voor rallygebruik. Origineel is hij het leukst!