AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Fijnslijpen nieuwe Volvo S40

  • Henny Hemmes
  • Autonieuws
20 oktober 2003 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als je je sporen hebt verdiend in de autosport word je wel eens uitgenodigd om je licht te laten schijnen over een nieuwe auto in ontwikkeling. Dat deed Volvo in het geval van de P11, de nieuwe S40.

Als je je sporen hebt verdiend in de autosport word je wel eens uitgenodigd om je licht te laten schijnen over een nieuwe auto-in-ontwikkeling. Dat deed Volvo in het geval van de P11, ofwel de nieuwe S40.

In de autojournalistiek is het geen alledaagse koek om door een autofabrikant te worden gevraagd om commentaar te geven op een model dat zijn werdelddebuut nog moet maken. Soms doen vooral Duitse merken dat, maar Volvo heeft het afgelopen voorjaar nu ook een dergelijke actie ondernomen. Er waren wereldwijd acht mensen uitgenodigd om in Zweden op de Hallered-testbaan de P11, de codenaam voor de nieuwe S40, te evalueren en ik was daarbij. Wél moesten we beloven om te zwijgen als het graf over alle aspecten van de nieuwe Volvo totdat de eerste rij-impressies achter de rug zouden zijn. De Nederlandse pers gaat pas op 11 en 12 november naar Spanje, maar vandaag zijn de eerste persritten voor begonnen.
Tijdens de eerste ontmoeting met de nieuwe S40 was 't alsof je een oude bekende ziet. Zijn ontwerp is zoals van de S60, al is hij meer gedrongen. De S40 is 7 cm korter dan de huidige generatie, de wielbasis is van 2,56 m gegroeid naar 2, 64 m en zijn breedte en hoogte met respectievelijk 5 en 4 cm toegenomen tot 1,77 m en 1,46 m.
We hebben de P11 op tal van aspecten kunnen beoordelen en zijn natuurlijk heel benieuwd of ons commentaar ter harte kan worden genomen. Kon want 8 maanden vóór productie kan er nu ook weer niet zó veel worden gewijzigd. Misschien wel de portiervakken, die veel te klein zijn voor een Nederlandse automobilist. Wij willen daar nu eenmaal nog zo veel mogelijk in kwijt: wegenkaarten, dropjes, noem maar op.
Volvo heeft veel aandacht besteed aan het interieur. Met een compleet nieuwe middenconsole, waarachter een open ruimte is, wordt een ruimtelijke en moderne omgeving gecreëerd. De stoelen zitten uitstekend en qua rijden vond ik de S40 een kanjer. Toegegeven, er moest nog wat worden fijngeslepen, maar hoe dat uitpakt zullen we in november wel merken. Op Hallered, Volvo's testbaan in Zweden, kon ik de nieuwe S40 op de grens rijden. Niet alleen op het bochtige handling circuit, maar ook op de snelle kombaan, waar het vooral om stabiliteit en bijvoorbeeld windgeruis ging. De S40 kwam vooral qua wegligging toen al heel dicht in de buurt van concurrenten die nu als de maatstaf in de klasse gelden, de Honda Accord en de Mazda6. We moeten nog even wachten dus voor we kunnen rijden op de openbare weg. Dan krijgen we ook alle gegevens die relevant zijn voor de Nederlandse markt, zoals uitvoeringen en prijzen (hieronder staan de indicatieve prijzen). Een uitgebreid verslag van de ervaringen met de P11, de preproductieversie van de S40, staan in AutoWeek no. 44 van 22 oktober.

IndicatieprijzenS40
1.8 € 26.000
2.4 140 pk € 28.500
2.4 170 pk € 30.500
2.0D 136 pk € 30.500
T5 € 36.500
Levering van de 5-cilinderversies van de S40 is vanaf januari. De 1.8 komt later in 2004.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo S40
Volvo Volvo S40

Uitgelicht aanbod

    1.8 Summ

    Volvo S40 1.8 Summ

    • 2006
    • 231.000 km

    € 2.450

    1.6 Edition I

    Volvo S40 1.6 Edition I

    • 2009
    • 159.812 km

    € 7.950

    1.8 Europa | Automaat | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise control

    Volvo S40 1.8 Europa | Automaat | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise control

    • 2003
    • 189.624 km

    € 2.950

Meer Volvo S40 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S40 specificaties
  • Volvo S40 occasions
  • Volvo S40 video's
Advies en informatie
  • Volvo S40 tests
  • Volvo S40 gebruikersreviews
  • Volvo S40 index
PREMIUM
Seat Exeo - Mazda 6 - Volvo S40 - Opel Insignia

Seat Exeo - Mazda 6 - Volvo S40 - Opel Insignia

Met de Exeo wil Seat gaan scoren in het D-segment. Daarom moet het een auto zijn die alles...

Lees meer
Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

87

De Volvo S40 is weliswaar een auto op leeftijd, maar het is nog altijd een zeer gewilde occasion....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    5
    • 25 februari 2021
  • Review
    Volvo S40 1.8 Europa (2004)

    Volvo S40 1.8 Europa (2004)

    • 20 januari 2021
  • Review
    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    3
    • 16 juni 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    62
    • 8 mei 2020
  • Review
    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    4
    • 10 oktober 2019
  • Review
    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    3
    • 7 oktober 2019
  • Review
    S40 1.8 Edition II (2009)

    S40 1.8 Edition II (2009)

    • 20 augustus 2019
Merk
Merk
  • Review
    Volvo 460 1.8i Experience (1996)

    Volvo 460 1.8i Experience (1996)

    1
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volvo V40 D2 Kinetic (2016)

    Volvo V40 D2 Kinetic (2016)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volvo C40 Recharge gepresenteerd

    Volvo C40 Recharge gepresenteerd

    79
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Volvo blikt vooruit op meer elektrische auto's

    Volvo blikt vooruit op meer elektrische...

    12
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Bevestigd: Volvo volledig elektrisch in 2030

    Bevestigd: Volvo volledig elektrisch in...

    77
    • 2 maart 2021
  • Review
    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    2
    • 28 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep