Fijnslijpen nieuwe Volvo S40

Volvo S40
Als je je sporen hebt verdiend in de autosport word je wel eens uitgenodigd om je licht te laten schijnen over een nieuwe auto in ontwikkeling. Dat deed Volvo in het geval van de P11, de nieuwe S40.

Als je je sporen hebt verdiend in de autosport word je wel eens uitgenodigd om je licht te laten schijnen over een nieuwe auto-in-ontwikkeling. Dat deed Volvo in het geval van de P11, ofwel de nieuwe S40.

In de autojournalistiek is het geen alledaagse koek om door een autofabrikant te worden gevraagd om commentaar te geven op een model dat zijn werdelddebuut nog moet maken. Soms doen vooral Duitse merken dat, maar Volvo heeft het afgelopen voorjaar nu ook een dergelijke actie ondernomen. Er waren wereldwijd acht mensen uitgenodigd om in Zweden op de Hallered-testbaan de P11, de codenaam voor de nieuwe S40, te evalueren en ik was daarbij. Wél moesten we beloven om te zwijgen als het graf over alle aspecten van de nieuwe Volvo totdat de eerste rij-impressies achter de rug zouden zijn. De Nederlandse pers gaat pas op 11 en 12 november naar Spanje, maar vandaag zijn de eerste persritten voor begonnen.
Tijdens de eerste ontmoeting met de nieuwe S40 was 't alsof je een oude bekende ziet. Zijn ontwerp is zoals van de S60, al is hij meer gedrongen. De S40 is 7 cm korter dan de huidige generatie, de wielbasis is van 2,56 m gegroeid naar 2, 64 m en zijn breedte en hoogte met respectievelijk 5 en 4 cm toegenomen tot 1,77 m en 1,46 m.
We hebben de P11 op tal van aspecten kunnen beoordelen en zijn natuurlijk heel benieuwd of ons commentaar ter harte kan worden genomen. Kon want 8 maanden vóór productie kan er nu ook weer niet zó veel worden gewijzigd. Misschien wel de portiervakken, die veel te klein zijn voor een Nederlandse automobilist. Wij willen daar nu eenmaal nog zo veel mogelijk in kwijt: wegenkaarten, dropjes, noem maar op.
Volvo heeft veel aandacht besteed aan het interieur. Met een compleet nieuwe middenconsole, waarachter een open ruimte is, wordt een ruimtelijke en moderne omgeving gecreëerd. De stoelen zitten uitstekend en qua rijden vond ik de S40 een kanjer. Toegegeven, er moest nog wat worden fijngeslepen, maar hoe dat uitpakt zullen we in november wel merken. Op Hallered, Volvo's testbaan in Zweden, kon ik de nieuwe S40 op de grens rijden. Niet alleen op het bochtige handling circuit, maar ook op de snelle kombaan, waar het vooral om stabiliteit en bijvoorbeeld windgeruis ging. De S40 kwam vooral qua wegligging toen al heel dicht in de buurt van concurrenten die nu als de maatstaf in de klasse gelden, de Honda Accord en de Mazda6. We moeten nog even wachten dus voor we kunnen rijden op de openbare weg. Dan krijgen we ook alle gegevens die relevant zijn voor de Nederlandse markt, zoals uitvoeringen en prijzen (hieronder staan de indicatieve prijzen). Een uitgebreid verslag van de ervaringen met de P11, de preproductieversie van de S40, staan in AutoWeek no. 44 van 22 oktober.

IndicatieprijzenS40
1.8 € 26.000
2.4 140 pk € 28.500
2.4 170 pk € 30.500
2.0D 136 pk € 30.500
T5 € 36.500
Levering van de 5-cilinderversies van de S40 is vanaf januari. De 1.8 komt later in 2004.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.