Fiat Ulysse/Lancia Phedra
De Italiaans/Franse MPV-vierling is klaar. In Genève zullen ze voor het eerst in de schijnwerpers staan, maar deze foto's laten zien dat van de Lancia Phedra en de Fiat Ulysse allen de neuzen verschillend zijn.
Tekst Henny Hemmes
De nieuwe MPV van Lancia heeft Phedra en die van Fiat blijft bij de oude naam: Ulysse. Ze zijn ontwikkeld in samenwerking met de Franse PSA Groep, die ze als Citroën C8 en Peugeot 807 op de weg brengt.
De Lancia Phedra en de Fiat Ulysse hebben van voren elk hun eigen identiteit. De Fiat heeft een ware Stilo-neus met de kernmerkende vouwen in de motorkap en de bij Lancia Phedra zien we de karakteristieke Lancia-grille, waarmee de neus wat korter lijkt dan die van zijn concern-genoot. Van opzij en aan de achterkant is er nauwelijks onderscheid. Fraai zijn de hoog oplopende achterlichten en de afgeronde belijning aan de zijkant van de auto's. De Fransen hebben die vormen niet geadopteerd en laten de vouw over de zijkant tot voor en achter doorlopen.
De Lancia Phedra is 4,72 m lang (29,5 cm langer dan zijn voorganger) en groeide ook in de breedte en de hoogte. Van het viertal is de Phedra de versie die zich in het exclusieve deel van het MPV-segment moet nestelen. Hij wordt geleverd met twee benzinemotoren, de 2.0 met 136 pk en de 3.0 V6 24c met 204 pk. Ook zijn er twee dieselvarianten beschikbaar: de 2.0 JTD met 109 pk en de nieuwe 128 pk sterke 2.2 JTD.
In de Lancia mag je een luxueuze uitrusting verwachten met gescheiden klimaatregeling en Connect met navigatie. Bovendien wordt hij leverbaar met diverse stoeltoepassingen (draaibaar, elektronisch verstelbaar en met geheugen, verwarmbaar), tal van opbergruimtes en kastjes, vliegtuigtafeltjes aan de rugleuningen en een compleet uitgeruste bagageruimte.
Zes airbags, ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeler), ASR (antisplipregeling), ESP en een noodremassistent. zullen tot de standaarduitrusting behoren.
De Fiat Ulysse is afgezien van de naam en de neus dus hetzelfde als de Lancia Phedra. Hij zal leverbaar worden met dezelfde motoren als de Phedra, terwijl ook de hierboven genoemde veiligheidsuitrusting gelijk zal zijn. Bij de Ulysse vinden we op de tweede en eventueel derde zitrij drie, vier of vijf stoelen, die verschuifbaar, wegklapbaar, tot tafeltje worden omgetoverd of eenvoudig uitneembaar zijn. Niet minder dan 39 opbergruimtes zijn aan boord, terwijl de bagageruimte is voorzien van een net om kleine spullen vast te leggen.
Beide modellen zullen vanaf de lente bij de Nederlandse dealers in de showroom staan. Prijzen zijn nog niet bekend.