Fiat probeert autoverkoop Duitsland te stimuleren
In een poging de jaarlijkse verkoopcijfers nog wat te liften, probeert Fiat op de Duitse markt klanten te lokken. Daartoe geeft de gemiddelde Duitse Fiat-dealer zo'n 16,5 procent korting op nieuw verkochte auto's. Dat is fors meer dan het toch al hoge gemiddelde van 11,7 procent in het land. Op de Autosalon van Genève erkende Fiat-topman Sergio Marchionne dat de prijzenslag momenteel op Europees-niveau wordt uitgevochten. Duitsland was tot nog toe altijd een relatief goed presterende automarkt. Toch begint ook daar de crisis in ernst toe te slaan, eerste cijfers laten zien dat de vraag in maart met zo'n 17 procent is gedaald ten opzichte van een maand eerder.
Een woordvoerder van de Nederlandse Fiatimporteur herkent zich niet in de hoge kortingspercentages. "Het spreekt voor zich dat we in een stroeve markt proberen de verkoopaantallen omhoog te krijgen. Volgens ons is het domweg geven van hoge kortingen echter niet de manier. Wij proberen met bijvoorbeeld een langere garantietermijn van drie jaar voor de 500 en 500L klanten naar de showroom te bewegen. Overigens is het marktaandeel van Fiat op de thuismarkt de afgelopen tijd juist gestegen."
Volgens analisten zou het aantal verkochte auto's in Italië, mede door de moeizame verkiezingen, dit jaar kunnen krimpen naar 1,11 miljoen exemplaren. Daarmee zou 2013 het slechtste jaar zijn sinds 1966. Slecht nieuws voor Fiat, dat ongeveer de helft van z'n afzet op de thuismarkt behaalt. De plannen om in 2016 weer quitte te draaien, komen daarmee mogelijk in het gedrang. Vorig jaar was het verlies van Fiat zo'n 700 miljoen. Dankzij de overname van Chrysler, dat het momenteel goed doet op de sterke Amerikaanse markt, blijven de verliezen vooralsnog te overzien. Desondanks is, sinds het uitbreken van de eerste crisis eind 2007, de marktwaarde van Fiat gedaald van 22 miljard naar 5,1 miljard euro. Dat hebben analisten van Bloomberg berekend.
PRIVATE LEASE Fiat
