Fiat 'Giga Panda': grootste Panda ooit heet misschien wel Multipla – Vooruitblik
Giga Panda, of toch Multipla?
Grande Panda noemt Fiat zijn nieuwste compacte model. Logisch, want de reguliere Panda blijft gewoon bestaan en de nieuwkomer is net een slagje groter. Het schept wel een probleem voor een toekomstige Panda-achtige die nog veel groter wordt: wordt het Giga Panda of toch Multipla?
Highlights Fiats grootste Panda
- Grande Panda, maar dan nog langer
- Elektrisch en op benzine
- Minder dan €30.000
De nieuwe Fiat Grande Panda verwijst met zijn stoere, vierkante koetswerk nadrukkelijk naar de oer-Panda. Onderhuids lijkt hij juist sterk op een moderne stalgenoot, de Citroën C3. Ook de Grande Panda is een compacte hatchback met een hoge koets en een flink SUV-gehalte. Bovendien is de Grande Panda er eveneens als EV én op benzine. De C3 heeft een grote broer met de naam C3 Aircross. Die auto is onderhuids en aan de voorzijde nagenoeg identiek aan de C3, maar wel langer en hoger en dus veel ruimer.
De C3 Aircross heeft binnen de Stellantis-groep een tweelingbroertje met de naam Opel Frontera, maar ook Fiat gaat dit pad volgen. De Grande Panda krijgt dus een nog grotere broer, al weten we nog niet hoe die heet. Giga Panda is een mogelijkheid en die aanduiding werd zelfs al eens gebruikt in een persbericht over een concept-car, maar ingewijden vermoeden dat de naam Multipla terugkeert.
Dankzij de C3 Aircross en Opel Frontera kunnen we ruwweg uittekenen wat voor auto het wordt. Reken op een SUV die bijna 40 centimeter langer is dan de 3,99 meter lange Grande Panda, met een 6,5 centimeter grotere wielbasis en een flink grotere overhang aan de achterzijde. De modellen van Fiat, Opel en Citroën delen niet alleen platform en aandrijflijnen, maar zelfs de gehele basisstructuur. Aan de hand van raamstijlen en proporties zijn de grote lijnen van het design van de nieuwe Fiat daardoor enigszins voorspelbaar, maar de verschillende fabrikanten krijgen gelukkig de ruimte om de carrosserie verder naar eigen inzicht vorm te geven.
De reguliere Grande Panda is met zijn super-vierkante koets een uitstekende basis voor een stoer SUV-tje. De met de liniaal getekende neus wordt grotendeels overgeheveld naar het grotere model, die met name aan de achterzijde afwijkt van de kortere hatchback. Fiat liet met de Concept SUV begin 2024 al zien wat we op dat vlak kunnen verwachten. Reken op een enorm dikke C-stijl, hier en daar een patroontje met opvallende vierkante ‘blokjes’ en een achterruit die net wat schuiner ligt dan bij de C3 Aircross en de Frontera.
Benzine of elektrisch
Bij de Citroën C3 Aircross levert de extra wagenlengte tot 460 liter bagageruimte op, tenzij je de voorkeur geeft aan extra stoelen. Ook die optie is mogelijk, al slinkt de bagageruimte daarmee met omgeklapte derde zitrij tot 330 liter en blijft er met alle stoelen in gebruik nauwelijks ruimte over. Hij is voor een zevenzitter erg compact en dat vertaalt zich naar een krappe situatie op rij drie, maar dat het kán, is al heel wat in dit prijssegment.
We rekenen erop dat Fiat voor de moderne Multipla dezelfde weg bewandelt, al is een ruime vijfzitter zonder optionele derde zitrij eveneens een mogelijkheid. Dat zou die vlakkere achterruit verklaren en de enorme achterste raamstijl die het zicht naar buiten voor de achterste passagiers belemmert. De toekomstige SUV van Fiat staat net als de genoemde Stellantis-modellen op het Smart Car-platform, een technische basis die alle vrijheid biedt voor verschillende aandrijfvormen. Op benzinegebied rekenen we op de komst van een 100 pk sterke 1.2 met handbak, aangevuld met een 136 pk mild-hybride van diezelfde motor met een zestraps automaat.
De volledig elektrische variant is met die andere Stellantis-modellen in het achterhoofd ook een invuloefening. Hij heeft een voorin geplaatste elektromotor met 113 pk, een LFP-accu van 44 kWh en een actieradius van zo’n 300 kilometer. Dat zijn wellicht geen indrukwekkende cijfers, maar we hebben hier van doen met een budgetauto. Fiat zal er alles aan doen om de vanafprijs in Nederland ruim onder de €30.000 te houden, zelfs voor de elektrische versie. Voor dat geld koop je met de giga-Panda echt heel veel auto, waarmee deze forse gezins-SUV in elk geval in dat opzicht trouw blijft aan de sympathieke insteek van zijn verre voorvader. Al is het nieuwe model lang niet zo uniek.