FIA ontslaat Michael Masi als wedstrijdleider Formule 1

Ook andere structurele wijzigingen

Max Verstappen wereldkampioen 2021

De FIA bracht tijdens de onthulling van de Ferrari F1-75 een opvallend statement naar buiten: Michael Masi moet namelijk vertrekken als wedstrijdleider. Daarnaast voert de FIA enkele structurele veranderingen door die de besluiten van de wedstrijdleiding eerlijker moeten maken.

Het vertrek van wedstrijdleider Michael Masi is een gevolg van de gebeurtenissen die zich voordeden tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi, toen de safetycar in de slotfase van de race actief werd na een crash van Nicolas Latifi. Het leek er even op dat de race onder de safet car zou eindigen, maar in de voorlaatste ronde riep Masi de safetycar naar binnen, zodat Max Verstappen en Lewis Hamilton nog één ronde konden racen om de overwinning en het kampioenschap. Er ontstond vooral ook ophef over het kleine groepje achterblijvers dat, voor dit gebeurde, de safetycar mocht inhalen. De rest is geschiedenis.

Rondom de beslissing van Masi ontstond de nodige controverse, wat voor de FIA reden was om het voorval te onderzoeken. Mohammed Ben Sulayem, de huidige voorzitter van de FIA, presenteert naar aanleiding van dat onderzoek enkele structurele wijzigingen in en rondom de wedstrijdleiding. Niels Wittich en Eduardo Freitas nemen de rol van Masi afwisselend op zich, waarbij zij de assistentie krijgen van een Virtual Race Control Room. Die is goed te vergelijken met de VAR in het voetbal, waarbij een team van mensen constant in contact staat met de wedstrijdleider om hem van extra informatie te voorzien die hem kan ondersteunen bij het nemen van belangrijke beslissingen.

Geen radiocontact

Verder wordt direct radiocontact tussen de wedstrijdleider en de teams, dat nu ook steeds vaker wordt uitgezonden op tv, vanaf nu verboden. De teams kunnen nog wel vragen stellen aan de wedstrijdleiding, maar dat geschiedt voortaan via een 'well-defined and non-intrusive process', aldus de FIA. Hoe dat proces eruit ziet, is niet duidelijk. Daarnaast gaat de FIA het inhalen door achterblijvers onder een safetycar herzien. Nu is het nog zo dat zij, indien zij op een ronde zijn gezet, de rest van het veld in mogen halen onder de safetycar om hun achterstand weg te poetsen. Voor de seizoensstart op 20 maart in Bahrein moet er een nieuw plan hiervoor op tafel liggen. Tot slot komt er een nieuw 'racemanagementteam' vanaf de testsessies in Barcelona.

Lezersreacties (158)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.