Ferrari SF90 of Alfa Romeo Giulia: welke Italiaan verkocht beter?
Huilen om de Ignis
Welke Italiaanse schone verkocht tot nu toe beter in Nederland in 2024, de Ferrari SF90 of de Alfa Romeo Giulia? Als we de vraag zo stellen ligt het antwoord voor de hand, maar er zijn meer opvallende zaken te ontdekken in de verkoopcijfers van de eerste zeven maanden.
Wij Nederlanders zijn niet vies van een beetje belastingvoordeel. Geef ons de keuze uit twee Italiaanse automodellen, waarvan één een zuinige plug-in hybride en de andere niet, en we kiezen massaal voor de eerste. Zélfs als dat een 1.000 pk sterke Ferrari SF90 is met een prijskaartje van zes ton of meer, kennelijk, want Ferrari’s topmodel doet het net als vorig jaar relatief uitstekend. Ferrari verkocht er verdeeld over de Stradale en de Spider 19 van, waarmee de snelste Ferrari op instappertje 296 na (20 stuks) ook meteen de populairste is. Van de SUV Purosangue gingen er tussen januari en eind juli overigens maar 12 op kenteken, maar dat zegt ongetwijfeld meer over het aanbod dan over de vraag.
Hoe knap ook, de Ferrari-cijfers gaan pas echt leven als we de verkoopcijfers van Alfa Romeo ernaast leggen. In zeven maanden tijd gingen er niet meer dan 16 Giulia’s op Nederlands kenteken, de Stelvio deed het met 7 exemplaren nog minder. Natuurlijk, deze modellen zijn oud, maar dit is wel érg weinig. De veel nieuwere en bovendien goedkopere Tonale is met 183 verkochte exemplaren weliswaar veel populairder, maar lijkt na de 379 stuks van dezelfde periode in 2023 alweer over zijn hoogtepunt heen. Gelukkig voor Alfa Romeo is de (hopelijke) redder onderweg, in de vorm van de compacte Junior.
Een nadere blik op de verkoopcijfers over 2024 tot nu toe, zoals altijd verzorgd door Bovag en Rai, levert meer opvallende zaken op. Een kleine greep:
- De Mitsubishi Eclipse Cross deed het met 606 verkochte exemplaren beter dan Renault-klonen Colt en ASX, die respectievelijk 517 en 584 koopcontracten opleverden.
- De relatief goedkope BYD Dolphin moet nog altijd zijn meerdere erkennen in de oudere en duurdere BYD Atto 3: 825 tegen 280 verkochte exemplaren. En ja, de Dolphin is al het hele jaar leverbaar.
- De bestverkochte Nio is geen SUV of compacte ET5, maar de grote ET7-sedan. Die was goed voor 75 registraties, het merk Nio als geheel hengelde slechts 178 klanten binnen.
- De elektrische Nissan Ariya valt tegen. Nissan verkocht slechts 340 exemplaren, terwijl de stokoude Leaf nota bene nog 251 kopers trok. Ter vergelijking: Ariya-concurrent Kia EV6 verliet in dezelfde periode 1.940 keer de showroom.
- Er zijn 150 Aiways U5’s verkocht, dubbel zoveel als vorig jaar. Wie o wie is die grote zakelijke klant?
- BMW’s Coupé-SUV’s verkopen in Nederland voor geen meter. De X4 trok 35 kopers, de X6 29, tegen vele honderden tot zelfs duizenden X3’s en X5’s. Dat de X4 en X6 niet als plug-in leverbaar zijn, speelt ongetwijfeld een grote rol.
- Zeekr en Xpeng gaan ongemerkt best aardig: tot en met 31 juli gingen er 524 Xpengs en 462 Zeekrs naar Nederlandse kopers.
- Het merk Cupra heeft in Nederland nog een lange weg te gaan als het gaat om het inhalen van Seat. Cupra was goed voor 1.075 verkochte auto’s, Seat voor 3.594. Het gros komt bij Seat van de compacte, maar onopvallende Ibiza, een model waarvan Cupra geen equivalent heeft.
- Er zijn 29 Lucids Air verkocht, tegen 17 vorig jaar.
- Er zijn toch nog 67 Fisker Oceans verkocht. Helaas blijft het daar voorlopig bij.
- Niet de Enyaq of Kodiaq, maar de Octavia is de populairste Skoda. Met afstand, zelfs: de Octavia was goed voor 3.413 getekende contracten, nummer 2 Enyaq leverde 1.797 deals op.
- Opvallen doet-ie niet, maar de Toyota Corolla Cross is in 2024 tot nu toe populairder dan de reguliere Corolla. Dat was in 2023 nog niet het geval.
- Van de 5.497 verkochte Suzuki’s zijn er 2.004 een Ignis. Dat gaat pijn doen volgend jaar, want de Ignis (is) één van de slachtoffers van nieuwe veiligheidseisen.
- De Volvo XC40/EX40 is in 2024 tot nu toe populairder dan de auto waarvan we het allemaal verwachtten, de kleine EX30. De ‘oude’ XC40 verliet 6.808 keer de showroom, tegen 6.255 EX30’s.
- De elektrische Rolls-Royce Spectre is relatief populair en was goed voor 17 van de 19 in Nederland verkochte Rolls-Royces. Om dat even in perspectief te zetten: Alfa Romeo verkocht in dezelfde periode maar 16 Giulia’s. Of hadden we dat nou al gezegd?
Houd je het liever gewoon bij de harde cijfers? Geen probleem: gisteren konden we al melden wat in juli 2024 de populairste automerken en -modellen waren.