AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ferrari F450: krachtiger, lichter en groen
29
Ferrari werkt onder de codenaam F142 aan de opvolger van de F430. Dat belooft wat!
In het najaar maken we kennis met de nieuwe Ferrari, die volgens diverse bronnen F450 gaat heten. We schatten in dat hij op de IAA in Frankfurt zijn debuut beleeft. Kort daarna, in januari 2010, worden de eerste exemplaren aan hun baasjes afgeleverd. De huidige F430 loopt alweer mee sinds 2004.
Met het nieuwe model gaat Ferrari verder op de groene weg die het is ingeslagen met de komst van de California. De exacte details zijn nog niet bekend, maar we weten al dat het nieuwe model een helemaal nieuwe krachtbron krijgt met directe brandstofinjectie. Waarschijnlijk krimpt de inhoud tot minder dan 4,0-liter; al doet de typenaam van de auto vermoeden dat het een 4,5-liter wordt. De huidige motor heeft een inhoud van 4,3-liter. Wees niet bang dat de Ferrari vermogen moet inboeten. De nieuwe motor hoest er volgens de eerste berichten meer dan 500 pk uit. De F430 komt niet verder dan 490 pk.
Ook ondergaat de nieuwe Ferrari een flinke afslankkuur. De F450 moet lichter worden dan de huidige 430 Scuderia en die legt maar 1.350 kilo op de schaal. Volgens een insider bij Ferrari wordt is de Scuderia een 'tamme auto' in vergelijking met het nieuwe model. Dat is mogelijk omdat mensen voor wie het wel wat minder mag, nu kunnen kiezen voor de California.
De plannen en specificaties zijn dus spannend en ook de CO2-uitstoot is gebaat bij de nieuwe technieken. Zouden milieu en Ferrari dan toch ooit hand in hand gaan?
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Ferrari hoopt dat EV voor Chinese comeback gaat zorgen
Nieuws
Ferrari 296 Speciale en Speciale A: voor als speciaal niet speciaal genoeg is
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws
Ferrari 296 ‘VS’ is vermomd als Nissan
Nieuws