Facelift Friday: Toyota HiAce

De laatste echte Toyota-besteller

Toyota HiAce
Toyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAceToyota HiAce

Wie nu naar de Toyota-dealer rent voor een bestelbus, krijgt daar het tweelingbroertje van een Franse besteller aangesmeerd. De ProAce is de opvolger van de aloude HiAce, die het dankzij een uitgebreide facelift tot 2012 heeft volgehouden.

De HiAce staat wereldwijd bekend als een betrouwbaar werkpaard met een naar huidige maatstaven opvallende indeling. Bij de oorspronkelijke HiAce bevindt de vooras zich namelijk niet voor de cabine, maar ter hoogte van de bestuurdersstoel. De in Azië nog altijd leverbare Hi-Ace volgde tot 2019 die cab-over-filosofie. Pas met de laatste, zesde generatie van het model kreeg de motor een plekje onder een heuse motorkap en nam Toyota afscheid van de typische vorm.

In Europa gebeurde dat al veel eerder, want hier verscheen in 1995 een HiAce met een motorkap op de markt. De auto was gebaseerd op de Japanse Granvia, aldaar het luxere broertje van de HiAce. Westerse veiligheidseisen dwongen Toyota ertoe deze Granvia als HiAce te gaan voeren, al werd het model daarbij uiteraard wel ontdaan van zijn luxueuze interieur en uitstraling.

De oorspronkelijke ‘Granvia-HiAce’ beschikt over een typische jaren 90-uitstraling. De halfronde, vriendelijk ogende koplampunits worden aan weerszijden bijgestaan door een extra unit voor stadslicht en richtingaanwijzers en de grille is een bescheiden type.

In 2006 kreeg deze HiAce een fors brutaler smoelwerk. De relatief kleine koplampen maakten plaats voor veel grotere, heldere exemplaren. Een eveneens fors gegroeide grille draagt bij aan het zelfverzekerde karakter van deze laatste Europese HiAce, die dankzij dit front over een fors vlakker liggende en kortere motorkap beschikt. Aan de achterkant veranderde nagenoeg niets, dus wie een late HiAce wil herkennen, zal zich een weg naar de voorzijde moeten banen.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.