Facelift Friday: Rover 75/MG ZT

Retro-front ruimt het veld

Facelift Friday: Rover 75/MG ZT
Facelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZTFacelift Friday: Rover 75/MG ZT
De laatste stuiptrekking van Rover voordat het in 2005 op de fles ging was een soort universele facelift die over het hele modellengamma werd uitgerold. De auto's ruilden hun vier ronde kijkers in voor twee heldere exemplaren en ook de grote 75 moest eraan geloven.

Deze aflevering van Facelift Friday komt niet helemaal uit de lucht vallen, want ondergetekende heeft zichzelf deze week van een Rover 75 uit 2005 voorzien. Inderdaad: een gefacelift exemplaar. Bovendien schopte Rover het nooit eerder tot deze rubriek. Hoog tijd om daar wat aan te doen!

Met het faceliften van de stokoude 25 en 45 en het upgraden van de iets minder oude 75 gingen ook de zustermodellen van MG, de ZS, ZR en ZT, op de schop. Voor de kleinere modellen betekende de opfrisronde de tweede grote facelift, de 75 en ZT gingen voor het eerst op de operatietafel.

Hoewel de koplampen verantwoordelijk zijn voor de meest in het oog springende wijziging was er meer aan de hand. Zo verloor de 75 een aanzienlijk deel van z'n lading chroom, werd de achterbumper strakgetrokken en kwamen er andere kleuren en wieldesigns. Ook werden er nieuwe, modernere logo's gemonteerd en werd het interieur subtiel gemoderniseerd. De kersverse V8-variant kreeg in Rover-vorm overigens een grille mee die helemaal tot onderin de bumper doorliep. (foto 8)

De wijzigingen mogen dan subtiel zijn, de grote Rover kreeg er wel een andere, agressievere uitstraling door. Voor de ZT gold dan weer het tegenovergestelde, want voor die auto betekende het nieuwe, zakelijke front het einde van het heftig bespoilerde aanzien dat MG oorspronkelijk op z'n auto's schroefde.

Helaas voor Rover slaagde het opgewarmde modellengamma er niet in het merk te redden. In 2005, het jaar volgend op de vernieuwingsslag, ging het merk failliet. Is dat zonde van de 75, of was de auto in z'n oervorm toch veel mooier? We zijn benieuwd!

Video

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.