Facelift Friday: Renault Twingo

Luchtje scheppen

Renault Twingo Facelift Friday
Renault Twingo Facelift FridayRenault Twingo Facelift FridayRenault Twingo Facelift FridayRenault Twingo Facelift FridayRenault Twingo Facelift FridayRenault Twingo Facelift Friday

In de onderste regionen van de automarkt wordt alleen geïnvesteerd als dat écht nodig is. Volgens Renault was dat in 2019 kennelijk het geval, want toen kreeg de Twingo een vrij stevige opfrisbeurt.

Het zogenaamde A-segment heeft het momenteel moeilijk. Geld verdienen in de onderste regionen van de markt is bijna onmogelijk geworden en dat geldt opvallend genoeg ook voor het behalen van de steeds strengere CO2-normen. Het gevolg: de levensduur van kleine auto’s worden tot het uiterste opgerekt en de introductie van nieuwigheden laat lang op zich wachten.

Het bovenstaande geldt ook voor Renault, maar de Fransen maken het niet zo bont als sommige concurrenten. De derde generatie van de Twingo stamt uit 2014 en is daarmee naar de maatstaven van het huidige A-segment nog niet eens zó oud. Bij de facelift van 2019 werd de auto rondom stevig gemoderniseerd, zonder de vorm van de lichtunits te veranderen. Wel kregen de lampen een andere indeling. De koplampen werden daarbij voorzien van hippe, C-vormige elementen die als dagrijlichten én als richtingaanwijzers dienstdoen. Daarmee kwam er een einde aan de extra, ronde lichtunit in de bumper die bij de Twingo II juist bij de facelift zijn intrede deed.

Ook aan de achterzijde verscheen led-technologie in de vorm van een C-vormig element binnen de bestaande kaders. Belangrijker is echter de manier waarop de bumperpartijen rondom werden aangepakt. Aan de achterzijde verdween een groot, in zwart kunststof uitgevoerd element rond de kentekenplaat. In plaats daarvan kreeg de Twingo een keurige, geïntegreerde kentekenplaatuitsparing in carrosseriekleur.

Aan de voorzijde werd de luchtinlaat optisch stevig verkleind, wederom door een element in zwart plastic resoluut naar de uitgang te verwijzen. De nieuwe, gladdere bumpers worden afhankelijk van de uitvoering voorzien van elementen in chroom of een eigenwijze contrastkleur.

Ook van opzij is een recente Twingo duidelijk te onderscheiden van een eerder exemplaar. Zo verschenen er andere wieldesigns en werd de kunststof strip op de deuren voorzien van een laagje verf. Voor de linkerzijde komt daar nog een opvallende toevoeging bij: een luchthapper die de achterin geplaatste motor van extra koellucht moet voorzien. De opvallende opening verscheen al in 2016 op de sportieve Twingo GT, maar is tegenwoordig zelfs op de elektrische Twingo Electric te vinden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.