AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Facelift Friday: Porsche 928

Drie decennia modern

Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928
Facelift Friday Porsche 928

De Porsche 928 werd gebouwd van 1977 tot 1995. Een heel lange periode, waarin de autowereld allerlei grote veranderingen doormaakte. De 928 deed dat dus ook, waarbij het optische zwaartepunt aan de achterkant te vinden was.

 

Stel je even een auto voor uit de jaren zeventig. En vervolgens één uit de jaren tachtig. En tot slot eentje uit de jaren negentig. Het levert als het goed is drie totaal verschillende auto’s op. In de ‘seventies’ zagen we nog veel chroom, felle kleuren en dunne raamstijlen. Een decennium later was alles vierkant, een stuk ‘bonkiger’ en voorzien van een overdaad aan rubber en plastic, niet in de laatste plaats vanwege oprukkende veiligheidseisen. In de jaren 90 werd een groot deel van die ballast weer afgeschud, of eigenlijk gecamoufleerd. Gladde koetsen met sterk afgeronde vormen voerden in deze periode de boventoon.

AMC Pacer

Best knap dus, om één en hetzelfde model door deze drie periodes in de autogeschiedenis te loodsen. Nu heeft Porsche het voordeel dat de 928 voor de jaren 70 een erg moderne verschijning was. Z’n koets was vanaf het begin behoorlijk glad en wulps gelijnd. De bijzondere coupé bleek met z’n watergekoelde V8 toch niet in staat om de 911 te doen vergeten, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Toch is ook de 928 in zekere zin een echt Porsche-icoon. De ruitpartij aan de achterzijde is een opvallend stijlkenmerk, dankzij een vlakke achterruit die werd geflankeerd door twee AMC-Pacer-achtige, bolle zijruiten.

Aan de voorkant stelen de koplampen de show. Het zijn klapkoplampen, maar op een ongebruikelijke manier. In rust kijken ze omhoog, maar na het inschakelen komen ze naar voren om als twee uitpuilende ogen de weg te verlichten.

Breder en gladder

Die bijzondere ruiten en koplampen bleven gedurende de hele carrière van de 928 intact. Eigenlijk geldt dat voor veel meer zichtbare onderdelen. Hoewel de techniek geregeld werd aangescherpt en er geregeld een gemoderniseerde, krachtiger motor werd gemonteerd, bleek het koetswerk in grote lijnen goed houdbaar.

Dat een late 928 evengoed een stuk moderner oogt dan een vroeg exemplaar, komt vooral door de wijzigingen die in 1986 werden doorgevoerd. In dat jaar ging met name de kont stevig op de schop. Het gladde, dichte achterpaneel werd vervangen door een exemplaar met andere uitsnedes voor de achterlichten. De korte, in segmenten onderverdeelde achterlichtunits van de oer-928 maakten daarbij plaats voor bredere, platter en gladdere exemplaren, die de achterzijde van deze Porsche aanzienlijk breder doen ogen.

Brievenbus

Ook de voorbumper moest eraan geloven. Waar dit onderdeel bij het origineel louter aan het uiteinde van de koets te vinden was, loopt het kunststof onderdeel vanaf ’86 door tot aan de wielkasten. De basisopzet bleef behouden, maar stadslicht, mistlampen en richtingaanwijzers werden optisch meer met elkaar verbonden. De minder vierkante lichtunits kregen een plek in een eveneens meer afgeronde neuspartij, met helemaal onderaan een opvallend bescheiden luchtinlaat. Tegenwoordig lijkt een gigantische grille verplicht, maar voor de 5,0-liter V8 van een 928 S4 was deze 'brievenbus' kennelijk voldoende.

Lezersreacties (64)

Reageren
Sub-reacties inklappen
iDS
iDS
  • 6
Zowel de wagen als de detaillering van het oorspronkelijke model zien er zoveel beter uit dan de facelift (die er ook best mag zijn, de wagen dan, niet de presentatie).
Het stuurwiel van de facelift is wel mooier, zuiverder dan het initiële exemplaar.
Mooi zou wel zijn als AW ook een foto van de oorspronkelijke zetelbekleding zou toevoegen: met het ruitjespatroon helemaal 70ties psychedelisch. Past perfect bij de dame van de 1e foto.
En wat een schitterende wagen blijft dit toch. Zoveel tijdlozer dan kleine broertje 924/944/968
gasser
gasser
  • 2
Altijd mijn favoriete Porsche geweest. Facelift deed recht aan de oorspronkelijk lijnen, geen would-be nieuw model geprobeerd te maken. Beide uitvoeringen nog mooi tijdloos na zo vele jaren. Maar als ik moet kiezen: Oorspronkelijk neus, facelift kont.
iDS
iDS
  • 2
Aanvullend:
de vergelijkingsfoto van de achterzijde laat ook goed zien hoe zuiver de lijnen initieel ontworpen waren (uitlijning achterklep/lampencluster). Bij de facelift (kontlift?) wordt dat beeld wat doorbroken. De horizontaliteit wordt wat benadrukt maar de achterzijde komt ook zwaarder over.
lennie
lennie
  • 5
10 jaar geleden voor een appel en een ei te koop. Nu best prijzig. Ik vind de laatste versie de mooiste.
lennie
lennie
  • 2
Als je de witte in de slider ziet, had ook zo maar een Panamera concept kunnen zijn.
A A5
A A5
  • 2
Origineel oogt het best, bij de facelift zijn de achterlichten te groot gemaakt waardoor ie te plomp oogt.
Rien1980
Rien1980
  • 3
Beide zeer begeerlijk. Als ik dan toch mag kiezen, graag een maal een 5.4 GTS. Die hing lang geleden boven mijn bed. Een heel zolderplafond vol met heerlijk spul dat ik zo graag nog eens in mijn garage zou schuiven. Maserati Shamal, Lancia Delta HF Integrale Evo, noem ze maar op.
Majortom
Majortom
  • 1
Mij valt de dame naast de auto nog het meest op....dat mocht toen nog gewoon, voordat politiek correcte gutmenschen daarover problemen gingen maken....
De 928 reed indertijd niet als een Porsche, maar wel als een fantastische auto voor de lange afstand. Alleen niet de betrouwbaarste Porsche en technisch zo complex dat je vandaag de dag gemakkelijk kan leeglopen op het rijdend houden van zo'n voiture...en dan zeker van de eerste generatie...
R J G Ruiters
R J G Ruiters
  • 1
Staat die vrouw nou werkelijk in extreem weinig verhullende kleding tegen een auto aangeleund, zonder dat dit een vies boeje is? Schandalig.... dat ik dit niet wist ?
Purankugasu
Purankugasu
  • 2
Geweldig model, zowel voor als na de facelift. Wat weerhoudt Porsche er toch van eens met een spirituele opvolger hiervan te komen? Zou op basis van de Panamera of desnoods Taycan toch niet zo moeilijk moeten zijn? Of zijn ze bang dat dat ze met teveel sportwagens in hun gamma hun imago van SUV-specialist zouden verliezen? ?
.
Wat betreft die facelift, ik heb er een wat dubbel gevoel bij. Want ja, die paar aanpassingen laten de 928 zeer effectief een stuk jonger ogen, maar hij verliest er toch ook een beetje karakter door. In dit geval dan toch een lichte voorkeur voor die paar ouderdomsrimpeltjes boven botox.
iDS
iDS
  • 1
@RIEN 1980: ik zou me veiliger voelen met een 928 die in mijn garage staat dan met eentje dat boven mijn bed hangt: daar zijn die wagens écht niet voor gemaakt. ?
Eno123
Eno123
  • 0
Facelift achterkant ziet er stukken beter uit. Kan deels komen door de afstand waarop de foto is genomen, die verschilt nogal denk ik, facelift is van dichterbij.
Al die overdreven "uitlijningen" verpesten vaak een ontwerp, vaak is het een uitlijning om de uitlijning, niet om het ontwerp beter te maken.
J M 1
J M 1
  • 2
De 928 is gewoon een mooie auto, lekker eigenaardig en goed gebouwd.
Mrtin 600
Mrtin 600
  • 1
Als kind had ik een radiografisch bestuurbare versie van het eerste model. Dat model heeft ook mijn voorkeur. dat gladde vindt ik net ff te glad
iDS
iDS
  • 0
@ENO123:
jou vertrouw ik zelfs het metselen van een muurtje niet toe: wat een eigenaardige gedachtenkronkel. Ontwerpen is niet aan jou besteed, lijkt me.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Prachtige auto, zowel de oude als de facelift. Ik vond deze mooier dan een 911.
lostspider
lostspider
  • 2
Dat waren nog eens tijden. Zo'n auto kon toen auto van het jaar worden (1978). Porsche probeerde het toen al: een auto met de motor op de juiste plaats. Maar de conservatieven wonnen. Nu lukt het wel maar met veel minder fraaie modellen.
RB 68
RB 68
  • 1
Mijn voorkeur gaat naar de facelift al heeft de originele 928 ook wel iets en het is nog eens de auto van het jaar geweest.
Zoefhaus
Zoefhaus
  • 1
Ha, eindelijk nog eens een leuke facelift Friday! Makkelijke keuze ditmaal; de facelift versie!
Autobahn87
Autobahn87
  • 0
Het blijft een zeer aparte en toch een zeer mooie Porsche zo'n 928.
Maar de mooiste Porsche vind ik persoonlijk nog steeds de Porsche 911.
Gobbie
Gobbie
  • 0
Absoluut facelift. Geweldige bak. Zeker met automaat een briljante lange-afstand cruiser. Altijd nog een willen hebben als weekend speeltje, maar met de prijsontwikkeling van nu voor top-exemplaren gaat dat niet gebeuren vrees ik....
Anoniem
Anoniem
  • 1
De facelift natuurlijk, een stuk mooier.
Bij het kopen van een gebruikte is het handig om dit te weten, die V8 gaat maar maximaal 250.000 km mee, dan gaat hij olie lekken en is de boel kromgetrokken vanwege de slechte koeling van de binnenste cilinders.
Die brievenbus was dus kennelijk niet voldoende ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Oh ja, een gereviseerde V8 kost 20.000 euries.
Korff
Korff
  • 3
Oneindig veel mooier dan die lelijke moderne Porsches als de Cayenne, Macan of Panamera.
Reinaart
Reinaart
  • 1
Beide modellen zijn mooi en begeerlijk, maar ik heb toch een lichte voorkeur voor de 1e generatie. Liefst eentje met van die telefoon draaischijf velgen.
rinimo
rinimo
  • 0
Auto van het jaar geweest 1978 als ik me niet vergis, blijft een toprubriek, dank je AW.
Ziggoot
Ziggoot
  • 1
Facelift - vanwege de achterlichten. De originele vind ik een beetje voor een aanhangertje.
ak2
ak2
  • 0
Prachtige auto, ik ben al sinds de introductie groot fan van deze bijzonder vooruitstrevende Porsche. Het faceliftmodel oogt strak en modern dat zou mijn keus zijn.
Chasing alles
Chasing alles
  • 0
Ik zou de 928 altijd boven de 911 verkiezen, altijd een mooie auto geweest en dat is het nog steeds. Zo jammer dat Porsche toen niet met dit concept is doorgegaan. Zelfde geld voor de 924/968 serie. Pre of facelift, vindt ze beide mooi.
Gubstra
Gubstra
  • 1
Nog steeds het mooiste straatmodel van Porsche. Met afstand. Wel de originele graag. Hoe cleaner, hoe mooier.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
Tijdloos en iconisch. Wie naar t verbruik vroeg, kon het zich niet veroorloven. Tussen 1 op 4 en 1 op 9 was geen uitzondering voor wie af en toe stevig gas gaf..
Engineer2
Engineer2
  • 3
Het is een echt heel bijzondere Porsche. En juist door deze 928 is toendertijd het plan voor een midden-motor Corvette uitgesteld tot nu. De opvolger van de C3 zou een middenmotor auto worden. De ontwikkeling van de speciale versnellingsbak was al bezig. Men twijfelde nog wel erg over de kosten. En toen werd ontdekt dat Porsche een stel Corvette's had gekocht en onderzoek deed naar een sportwagen met V8 voorin. Na die ontdekking werden de midden motor ontwikkelingen gestopt. Overigens kon de Corvette met nog minder grill.. alle lucht wordt van onderaf aangezogen. Dat was bij de C3 al maar nog veel meer bij de C4. Bij de Corvette blijft het wel heel, ook al heeft die voor warme klimaten wel zowel voor als na de radiator een koelfan.
dens
dens
  • 0
Het origineel vind ik het meest karakteristiek maar de facelift versie ziet er wel moderner en vooral dikker uit.
Ik zou toch het origineel kiezen, zeker omdat die eerste series toch echt oldtimers beginnen te worden.
Kofferpaus
Kofferpaus
  • 4
Heeft Autoweek nou een foto weer weggehaald omdat daar een wulpse dame op staat? Treurig. Er zijn een paar hele goede excuses voor bloot: kunst en het geven van een tijdsbeeld.
roelatmac
roelatmac
  • 1
@IDS: als je het ontwerpen van een auto vergelijkt met het metselen van een muurtje weet je niet wat vormgeven is.
JL86
JL86
  • 0
Ik heb dit nooit echt mooi gevonden, doe mij maar een klassieke 911 Targa.
i3S fan
i3S fan
  • 1
De originele. Met telefoonschijfvelgen, zetels in ruitjesmotief en zonder die opgeplakte achterspoiler!
Quark2
Quark2
  • 0
Iconische auto. Droomauto. Liefst in het bruin, met bruin dashboard en die geblokte stoelbekleding!
Henk 155
Henk 155
  • 0
Destijds werkzaam bij een Honda dealer en rijdend in een prelude model 1991, de laatste met klaplampen, vond ik het technisch gezien een ordinaire boertige wagen. Die beide lampen op een buisje gevat in 2 luggen met nylon ringen voor het lageren. Nog lomper dan het schakelmechaniek van een Renaultje 4. Terwijl de Honda, ach iedereen weet dat die dingen destijds geengineerd werden ipv gemaakt. Nu betaal je voor zo'n ding het veelvoud van wat een klassieke prelude waard is. Toch een iconisch ding gebleken. Wat een merkje op de motorkap al niet vermag. Voor wie zo'n 928 heeft: wees er zuinig op!
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
Wat een prachtige auto! Ik had vroeger een grijze van Strosek op m’n kamer hangen. Hoewel Strosek veel lelijks heeft gebracht, was dit zowel zijn mooiste creatie, als de mooiste 928 die ik ook heb gezien. Destijds uit het blad ‘Autokracht’.
Timo 7844021
Timo 7844021
  • 0
Nog steeds een mooie strakke auto! knap dat die zo lang gemaakt is!
Ik vind de originele aan de achterkant mooier en kenmerkender.
Interieur van de facelift mooier
Anoniem
Anoniem
  • 7
De vertrutting slaat toe. Kennelijk was er een foto met een dame. Deze is nu weg.
Omdat het een dame was? Het mannetje dat zijn rol als macho achter het stuur goed speelt mag wel gewoon blijven; dat riekt naar discriminatie.
427v8
427v8
  • 0
Niet heel elegant, maar wel bijzonder. Ik zou hem liever hebben dan een 911 uit die tijd. Lijkt mij een auto die naar huidige maatstaven nog steeds wel goed rijdt. Ook een auto waar je makkelijk op leeg loopt. Een laat exemplaar, met paars interieur (af fabriek) is supercool:
.
https://www.autoweek.nl/occasions/porsche/928/43835420/54-gts-coupe/
Kminne
Kminne
  • 1
@Davey4000, nee niet omdat het een vrouw was maar omdat haar behaarde doos vol in beeld was. Dat kon toen gewoon. Maar ojee er zou anno 2020 toch eens een vrouwelijke bezoeker aanstoot aan nemen.
Alfa33
Alfa33
  • 1
Het ontwerp van achterste zijruiten van de Ford Sierra XR4i is geïnspireerd op de 928.
Two Plugs
Two Plugs
  • 0
Dit vind ik dus typisch zo'n lastige... Het front van het origineel, voor de facelift, is gewoon mooier, puur en origineel.
De kont is precies andersom... daar heeft mijn voorkeur duidelijk de gefacelifte versie.
Het blijft een ondergewaardeerd auto, die 928. Dat geldt overigens ook voor de 914 met middenmotor.
De 924 en 944 heb ik nooit begrepen.
lp1
lp1
  • 1
porsche 928 auto van het jaar in 1978.
een zeldzame titel voor een sportwagen.
en ook nog steeds recordhouder van de langste distributieriem voor personenwagens.
ik weet nog dat ik er een in het echt zag eind jaren 70, was in de omgeving van soesterberg,
of het ding van een andere planeet kwam, zo zag de auto eruit.
rolanski
rolanski
  • 0
Altijd waanzinnig mooi gevonden. Eén van mijn eerste auto's was een 924. Toen ik mijn liefde voor een 928 bij mijn specialist kenbaar maakte, zei hij niet doen! Er zit meer elektronica in de deur van een 928 dan in heel jouw auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nog steeds een dijk van een auto, een heerlijke toekomstige klassieker.
Comfortabel, snel en eigenzinnig.
Een 911 heeft meer karakter?
Is dat zo?
Noortje
Noortje
  • 1
Was 'm bijna vergeten, maar dit is een prachtige Porsche en ik had er een bouwpakket van met opwindmotor. Die heb ik zelf nog van okergeel overgespoten naar metallic blauw: De jaren '80 waren aangebroken! Uiteraard is de eerste versie qua vormgeving het meest in balans.